Nya kvargsmaker, utmaning, promenader och glad smurfa

Just nu är det lite kaos angående internet härhemma som är för invecklad för att sätta på pränt. Vi kör just nu på mobilt bredband kontant i väntan på besked från hyresvärden och deras konsulter.  Så just nu är det inget mer netflix tills det är löst :/
 
Igår blev det korv med blomkålspuré för min del. Otroligt gott! 
Till lunch idag blev det en repris på blomkålspuréen tillsammans med fläskytterfilé och grillad zucchini.
6pp
Jag räknar inte längre matfett till stekning om det inte är extra mycket. Har nämligen införskaffat Arla® Smör & rapsolja Spray vilket sparar in på onödigt fett. Tycker det funkar riktigt bra till det mesta.
 
I förmiddags efter dagislämning i vanlig ordning så tog jag en långpromenad. Gick en väg som jag aldrig gått förut vilket kan vara riktigt spännande. Var till och med tvungen till slut att ta fram gps:en på telefonen för att hitta hem :D
Fortsätter man vägen rakt fram så kommer man till Flogsta insåg jag och svängde av mot Eriksberg istället.
Kolonilotter i dvala.
 
När jag kommit upp till Eriksberg så gick jag in på Hemköp för att köpa lunchmat. Det tog en bra stund att komma på något eftersom de inte har någon salladsbar på någon utav Eriksbergs butiker.
Under tiden som jag funderade så ramlade det ner en del annat i min korg.
Bland annat två smaker på kvarg som jag inte provat förut, det ska bli spännande.
Har hört rykten om att denna ska vara riktigt äcklig men det vet man ju inte förrän man provat :D
2 pp för 150gr
 

Denna är visserligen inte sockerfri men det lät så gott att jag inte kunde låta bli.
3 pp för 150gr tyckte jag inte var så farligt.
 
 
Igår vid lämningen på dagis så hände något som jag aldrig varit med förut. En unge med glatt humör som frivilligt gick in på dagis utan gråt, fick av sig ytterkläder och gick iväg frivilligt till fröknarna.
Så fort hon fick se en fröken i målarrummet som frågade om hon ville måla så vände hon sig om och vinkade åt mig. Det var som att hon okade att jag gick. Blev riktigt stolt och glad just då! Som vi har kämpat i tre månader, nu har det äntligen lossnat på dagis. Hon är glad, inte så klängig och kan leka själv, äter och sover ordentligt.
Nu gäller det bara att hon ska sova på nätterna hemma också ;)
 
Fick en utmaning av min svägerska på facebook igår. Man ska lägga ut bilder som är minst 15 år gamla i fem dagar. Var verkligen tvungen att gräva bland fotoalbumen för att hitta något vettigt.
Gårdagens bild var denna:
Även på det glada 80-talet var jag en glad liten tjockis ;) Det är dock mer legitimt med babyhull tack och lov!
 
 
Nu ska jag ta och baka klart brödet som ska vara tillbehör till maten ikväll sedan hämta en gissningsvis glad och skitig unge på dagis :D
1 Anonym:

skriven

Hur gör du blomkålsmoset?

Svar: kokar blomkålen i lättsaltat vatten, häller av vattnet och mixar sedan med lite minimatgrädde och smör.
Malin

Kommentera här: