Bio och julprepp

I fredags eftermiddag mötte jag upp sambon efter jobbet. Vi gick och käkade kinamat på stamstället i stan.
Hade beräknat pointsen precis så det räckte till en liten popcorn på bion senare.
Därför valde jag kyckling med grönsaker och en liten hög med ris.
Riktigt mumsigt!
 
Efter middagen så gick jag in till min frisör och bokade klipptid till den 28:e medans sambon gick och handlade biogodis till sig.
Gick till bion och hämtade ut biljetter och köpte popcorn innan vi satte oss på våra platser och fick se en riktigt bra gjord Star wars film som var lite annorlunda än övriga i serien.
Handlade lite innan vi åkte hem. Satt uppe en liten stund innan läggdags.
 
Fick hyfsad sovmorgon på lördagen och efter frukost så började sambon städa och jag började göra julgodis. Under dagen gjorde jag wienernougat, tomteskumsfudge, tobleronefudge och saffranskola med kokos.
Under tiden som jag gjorde allt detta så skulle man försöka hålla koll på smurfan som var överallt och ingenstans och drog fram grejer trots att sambon försökte städa undan.
Strax efter elva drog sambon ner på stan för att klippa sig och handla lite.
När han kom hem så hade jag och smurfan hunnit äta lunch och smurfan hade hunnit somna.
Fortsatte med köksbestyr och städning och tvätt fram till middagsdags.
Gjorde egna pizzor på libabröd vilket tyvärr inte är smurfans favoriträtt. Blev inte så mycket middag för henne den dagen.
Efter vi lagt smurfan och plockat undan allt så satte jag mig och slog in kolor och gick sedan och duschade innan vi satte oss i soffan och zappade runt på tvn och provsmakade julgodis.
Sedan fick sambon ett ryck och tyckte att vi skulle börja julpynta..så det gjorde vi tills det blev riktigt sent.
 
Var tre riktigt trötta individer som vaknade på söndagsmorgonen varav en (jag) vaknade med huvudvärk. Två som sovit för lite och en som vaknade för tidigt och spenderade hela dagen med att vara tjurig,grinig och obstinat. Som upplagt för en mysig julpyntsdag ;)
Efter frukost så diskade jag undan och sambon började dammsuga. Sedan pyntade vi klart och jag strök dukar och gardiner.

 
 
När det var klart var det äntligen dags för julgranen och tyvärr så har ju vår smurfa väldigt svårt att lyssna på vad vi säger ibland. Detta märktes extra tydligt när man sätter upp en julgran och man är tvungen att gång på gång säga åt henne att hon hon inte får röra saker och att hon måste vara försiktig.
Sambon sorterade tvätt medans jag brottades med vår plastgran och dessa förbenade julgransljus som jag alltid blir galen på.
Smurfan hjäpte mig att hänga upp kulorna i granen och sedan drog vi på en hel hög med glitter.
 
 

Varje år så köper vi en personlig julkula till smurfan och iår så kom den från disneystore
Tingeling strösslar stjärnor över ett glittrande disneyslott.
 
Sambon hade även vunnit en tävling på Disneystore facebooksida och fått hemskickat två julgransdekorationer:
 
 
 
Efter allt julpyntande och julgransmontering så satt det bra med lunch. Sambon och smurfan åt medans jag sorterade tvätten sedan åt jag framför en film medans de andra sov på eftermiddagen.
Jag somnade nog till i tjugo minuter när filmen nästan var slut och vaknade av att smurfan ropade i sitt rum.
Vi satt och gosade i soffan en stund innan vi tyckte att det var dags att gå ut och få lite luft.

Vi klädde på oss och tog en promenad till affären. Smurfan var inte riktigt medgörlig men hon promenerade och sprang en stund på vägen dit.
Handlade och tog sedan bussen hem då klockan började bli mycket. 
Jag och smurfan diskade medans sambon lagade mat och sedan åt vi wok med ris innan det var dags för smurfan att lägga sig.

Efter en intensiv helg var det skönt att sätta sig ner och kolla på film, dricka kaffe och äta årets första skinkmacka med senap innan läggdags. Välförtjänt!
 
Denna veckan är det en stenhård pointsräkning fram till lördag och jag har två träningspass inbokade. Hade tänkt köra ett dagen innan julafton också men insåg att jag inte skulle hinna med det om vi ska komma i tid till middagen hemma hos mina föräldrar. Alternativet är att ta ett pass på torsdagkväll efter sambon kommit hem från jobbet. Vi får se hur jag gör.
 
Annars blir det att göra klart och köpa in det sista innan jul denna veckan och en del jobb ska jag väl också hinna med.

Kommentera här: