Midsommarhelg, konsumenttest och måndagsinvägning

I fredags klev jag upp sju då jag hade en del att göra innan jag och smurfan skulle åka iväg.
Eftersom smurfan sov så passade jag på att duscha och börja med frukosten. Tjugo i åtta ville hon upp och så åt vi frukost ihop.
Vi städade, plockade iordning och packade innan vi gav oss av strax före nio.
Hann med ett tidigare tåg än vi tänkt oss så vi var nere i Huddinge strax efter elva.
Smurfan hade somnat i karlberg och sedan sov hon i två timmar så jag fick roa mig själv ett tag.
Passade på att handla lite innan jag gick bort till parken för att invänta resten av familjen.
 
Sjödalsparken i Huddinge var full med folk.
 
I parken finns det varje år matförsäljning, olika lotteristånd, ett litet tivoli för barnen samt godisförsäljning.
När familjen kommit på plats så började dansen kring midsommarstången och smurfan och hennes kusin fick dansa för första gången. Tålamodet varade inte så länge men det var roligt en stund.
 
 
Smurfans krans fick faktiskt sitta på från och till hela dagen :)
 
Vi tog lite lotter och jag tog den årliga obligatoriska sockervadden..den enda jag äter på hela året.
Vann ingenting till en början så jag gav upp och gick till ett stånd där det var vinst varje gång, better safe than sorry!
Vi hade tänkt låta ungarna åka något på tivolit men insåg snart att de är för små så de får vänta till nästa år.
 
Efter detta gick vi hemåt till min mormor för att fika.
Försökte få smurfan att äta lunch men det gick verkligen inte. Hon äter helt enkelt inte pannkakor!
En banan gick ner i alla fall. Men något fika ville hon inte ha. Hon drack lite juice men det var allt.
 
Själv var jag ganska måttlig i mitt fikaintag och jag måste ju erkänna att detta året kom det fram en jordgubbstårta på bordet. Den innehöll bland annat lemoncurd och kesella.
 
Framåt sen eftermiddag så åkte vi hem till mina föräldrar och började laga mat.
Ungarna lekte som två vilda troll.
 
Någon var tydligen hungrig när det började närma sig mat
 
 
Till förrätt blev det sill med potatis och tillbehör. Ville man så fick man även äta räkor och ägg.
Jag tog två små potatisar och en hel del räkor och ett par bitar sill tillsammans med tre äggskivor.
 
Till huvudrätt så hade pappa rökt laxsida med enris ute på grillen. Till detta blev det potatis, sauce vert, kokt sparris och skirat smör.
Jag tog en bit lax, sparris och någon liten potatis och sauce vert. Smöret lät jag bli. Till detta fick vi ett väldigt gott vitt vin.
Inte illa alls kan jag säga.
 
När vi ätit klart så kom sambon från jobbet så han fick mat han med.
Till efterrätt fick vi de obligatoriska jordgubbarna och i år åt jag dem tillsammans med vit chokladkvarg och en liten klick grädde.
 
Mätta och belåtna blev vi definitivt och det var inte svårt att somna den kvällen.
 
I lördags var det ju kanonväder! Hiskerligt varmt och soligt.
Hela klanen kände att vi ville hitta på något, det var bara det att det mesta hade stängt så det krävdes en del telefonsamtal innan vi hittade en minigolfbana som var öppen.
Allihop förberedde barn och sig själva innan vi gav oss av mot slagstabadet och deras minigolfbana.
 
Det var soligt och riktigt varmt. som tur var så fanns det skugga på sina ställen så där ställde vi ungarna.
Det var rätt trötta barn men ändå rätt glada ändå. En utav dem i alla fall.
 
Jag kom tvåa i den årliga tävlingen och det var jag rätt nöjd med. Sambons tålamod testas verkligen när han spelar men han var på hyfsat bra humör ändå när vi spelat klart :)
 
Sedan kom det ett problem. Vart skulle vi fika/äta lunch efteråt?
Vi ringde runt till en del och de flesta hade stängt. Ett ställe utanför tumba hade öppet så vi åkte ner dit efter en tur till maxi.
Smurfan behövde mat så vi gick in på mcdonalds för att hon skulle få i sig någonting. Tyvärr så var det fler som var hungriga just då så kön var rätt lång och det tog en låång tid utan att det hände någonting.
Till slut tröttnade jag och smurfan och jag frågade sambon om vi inte skulle köpa korv till smurfan istället.
Så vi gick och köpte en korv med bröd till henne istället som hon åt upp.
När vi kom fram till caféet så var tyvärr väldigt mycket slut så min laktos- och glutenintoleranta syster hade inga alternativ och jag hade inte en drös med alternativ jag heller.
Så det började en jakt efter något annat fik.
Vi åkte till Café Rosenhill som är ett superbra café.
Jag åt en kräftsallad och lite glass, sambon bara skottade i sig sin mat (han var utsvulten). Så alla var mätta och belåtna efteråt.
Smurfan fick en mjukglass och hon åt faktiskt upp alltihop.
Hon sov knappt någonting under dagen..tror max en kvart och jag måste säga att jag är imponerad över hennes humör under dagen med tanke på detta.
 
När vi kom hem till mina föräldrar igen så började min svåger att pumpa upp den nyinköpta poolen åt ungarna.
Vi fyllde den med vatten och sedan var det bara för ungarna att leka loss. De hade så himla roligt!
Alla utom min far satt ute på altanen och smälte bort..det blir så oerhört varmt på deras baksida.
Svågern slet av sig allt utom kallingarna och hoppade i poolen tillsammans med ungarna och vi andra låg och stekte på altanen.
 
När smurfan reste sig upp och sa att hon frös så var det dags att torka och klä på barn och tömma poolen.
Undertiden hade min pappa börjat med maten.

Det blev marinerad,grillad fläskkarré med bulgursallad, rostad småpotatis och två olika såser samt vitlökssmör.
Jag åt en bit kött, tre potatisar, bulgursallad samt en klick bearnaise. tyckte det räckte alldeles utmärkt. Till detta drack jag 1½ glas vin. Inte illa alls.
 
Lade ungarna ganska sent och smurfan somnade fort.
Vi satt ute på altanen en bra stund och det var fortfarande varmt ute trots att klockan var efter 21.
 
Efter ett tag plockade vi av och gick in. Avslutade kvällen med att spela kort och fika lite.
Somnade som en stock sent på kvällen.
 
På söndagsmorgonen när vi vaknade så regnade det massor ute. Suck..inte alls lika fint och härligt som det var dagen innan.
Efter frukost så började vi packa ihop våra grejer för att bege oss hemåt.
Både min systers familj och vi åkte hem ungefär samtidigt, det är en bit att åka för oss och vi hade en del att göra hemma.
När vi väntade på pendeln så var smurfan så trött att hon var helt rabiat och hon skrek som besatt.
Tog ett bra tag att lugna ner henne och när vi klev på pendeln så sov hon.
 
Vi var i stan på eftermiddagen och gick och åt det första vi gjorde. En portion ris med kyckling blev det för min del och smurfan var nöjd bara hon fick ris och oliver.
 
Vi gick och handlade innan vi åkte hem. Smurfan var glad över att vara hemma och vi  började med att packa upp varor.
Sambon fick lägga sig i någon timme (smurfan hade hållit honom vaken under natten) medans jag sorterade tvätt, plockade ur diskmaskinen och diskade undan det lilla som fanns.
När sambon vaknade så fixade han middag till smurfan.
 
Jag och sambon hoppade över middag då vi fortfarande var mätta sedan lunchen.
Efter smurfan gått och lagt sig så tog jag en dusch och sedan satte vi oss och tittade på Gone in 60 seconds som jag inte sett förut.
Då jag hade 11sp kvar pga missad middag så fick det bli ett konsumenttest och smörgåsrån till kvällen.
Åt en hel del körsbär och jordgubbar också.
Äckliga jordgubbar btw så resten kommer jag baka på!
 
Konsumenttestet denna gång blev av Njie ProPud creamy hazelnut
Jag kan lätt säga att det är den äckligaste av de allihop!
Kommer definitivt inte köpa den igen.
Äter nästan hellre caramel.
Rekommenderas inte, har en underlig besk bismak som inte alls var tilltalande.
 
Jag passade på att fotografera min nya bikini igår också. Glömde tala om att jag hämtade ut den i torsdags och jag hade från början besällt en mörkblå men den gick inte att beställa utan då skickade de efter en turkos istället.
När jag hämtade ut den så visade det sig att den inte var så turkos utan snarare åt minthållet. Inte helt nöjd men det blir säkert jättebra ändå..och ju brunare man blir desto snyggare blir färgen ;)
 
 
 
Imorse var det spännande på vågen kan jag säga.
Jag hade höga förhoppningar och hade hoppats på kanske runt 85-85,5.
Vågen stannade på 84,7! Vilken innebär en nedgång på 2,6kg. Helt amazing.
Då ska ni veta att jag hade veckobonus kvar när veckan var slut och det händer i princip aldrig.
Ska verkligen försöka vara lika duktig denna veckan så kanske jag kan nå mitt mål att nå sjuttiotal lagom till semestern.
 
Har de senaste veckorna flyttat över pärlor från en glasburk till en annan. Detta för att jag rent visuellt ska kunna se hur långt jag har kommit.
Hade först en tanke på att lägga en tia för varje hekto men insåg ganska snart hur fattig jag skulle bli om jag skulle börja nu att lägga ner tior för allt det jag redan gått ner.
Så jag köpte pärlor från panduro istället.
 
Den högra är det jag gått ner och den vänstra är det jag har kvar.
 
Nu satsar jag allt inför semestern och varje träningspass ska bli av. Gärna med lite extra promenader och träning mellan passen.
 
Denna vecka bjuder på en rätt sköna arbetstider och helgen ser just nu ledig ut.
Imorgon är det spelträff som gäller då vi ska eventuellt arbeta ut nya karaktärer och nytt äventyr.
På torsdag ska det bli spännande att gå på viktväktarmöte igen.
 
Hoppas ni får en trevlig helg!

Kommentera här: