Lakritspepp, resor, invägningar och insikter!

På vägen till viktväktarmötet igår efter jobbet började jag fundera varför jag har haft det så kämpigt i ett par månader nu med kosten och att jag äter för mycket av sådant som jag inte borde.
Plötsligt slog det mig att det första jag tar till när jag är stressad är sötsaker. Det är inte så att jag tänker " jag är stressad, var är chokladen?" Utan stressad undermedvetet som ökar på sötsuget som blir väldigt svårt att stå emot när man är van att använda det som tröst när känslorna och stressen löper amok.
Under de senaste månaderna har det varit stress över sommarsemesterar och min anställning som löper ut i juni utan att jag vet vad som kommer hända efter det. Mitt i allt det så har smurfans förskola delat ut lappar om ledigheter och sommarförskola som ska vara inskickad senast den 13:e april. Jag vet inte ens om jag är arbetslös eller inte just då.
Allt byggs på och ingen vet något just nu och jag som har ett visst kontrollbehov mår inte bra av det.
 
Så jag och sambon bestämde oss att chansa lite angående semestrar.Sambon är tvungen att ha juni och vill vi ha semester ihop så måste jag också ta då oavsett om jag blir arbetslös eller inte. Så jag lade in om semester jag med och skulle det vara så att det dyker upp något så kan jag alltid ta tillbaka den...eller i alla fall delar av den. Vi har nämligen bokat en resa till värmen. Vi kände att vi behövde det om det nu är så att vi ska jobba resten av sommaren.
 
Fördelen med att ha semester i juni är att resorna blir billigare innan skolorna slutat.
 
 
Vi åker tillbaka till Sunny Beach. Var där 2013 och trivdes oerhört bra så detta är en resa vi verkligen ser fram emot.
 
 
 
Resultatet av vägningen på viktväktarna blev som väntat +, i detta fallet +1,3kg sedan förra vägningen för två veckor sedan.
 
Mötet handlade om långsiktig viktminskning och att det får ta tid. Vi har inte blivit överviktiga på en vecka och då lär vi inte gå ner allt på en vecka heller.
När det går trögt så får man sitta och fundera på vad det är man gjort som fungerat och om det är något ytterligare man måste finslipa på eller om det är någon vana eller rutin som man släppt lite på sedan man började. För man är alltid som bäst i början av programmet och ju längre tiden går så kanske man inte är lika stenhård i räknandet längre. Jag vet att jag fungerar så i alla fall. Dessutom är det svårare ju närmare målet man kommer. Saker man kunde komma undan med förr visar sig på vågen på en gång numera. Nu handlar det om att känna in vad kroppen klarar av. Kan jag äta en bulle i veckan utan att det skenar iväg på vågen? Kan jag använda hela min veckobonus fortfarande eller måste jag börja dra in även på dem? Det är en fin balansgång man ska lära sig behärska.
 
Efter mötet gick jag till gymmet och hade veckans distanspass och jag måste säga att det gick bättre än vad jag trodde. 45min löpning, 10 min backträning och lite styrketräning på det. var inte hemma förrän halv tio på kvällen.
 
När jag kom hem var det dags att rodda inför morgondagen. Fixa lunchlåda och glasera kakan till spelkvällen. samt få i mig någon form utav middag.
 
Sambon hade turligt nog både tvättat och kört diskmaskinen så jag slapp tänka på det och må dåligt över att det inte var gjort.
Han hjälpte mig med matlådan medans jag började med glasyren till kakan.
När allt det var gjort så kunde jag med gott samvete äta min middag som bestod av smörgås,kvarg,ägg och banan. Äter gärna något lätt sådär sent på kvällen och speciellt innan invägningsdag.
Var bara att lägga sig efteråt i princip. Väckarklockan stod på 5.20
 
Hade inga större förhoppningar inför dagens invägning med tanke på gårdagens resultat.
Hade absolut inte väntat mig -0,6kg :D Helt nöjd med det!
 
Slängde i mig frukosten och väckte smurfan så vi kunde klä på oss och gå till dagis.
 
Blir nog inte så mycket räknande av points imorgon på lakritsfestivalen för många provsmakningar blir det men eftersom det är en gång om året och det var fyra år sedan jag var där sist så får det vara värt det.
Är väldigt glad för de festivalbiljetter som jag vann på http://fdensammamamman.blogspot.se/
 
I övrigt ska jag ta det så lugnt som möjligt i helgen för att ta nya tag och försöka stressa ner lite nästa vecka.
 

Kommentera här: