Hur man bakar med en två-åring, pulkaåkning

I lördags så satte vi igång efter frukost. Pepparkakor skulle det bli. Köpte deg veckan innan då det var bra pris men efter denna bakningen så kommer jag nog göra egen pepparkaksdeg hädanefter.
Att få en två-åring att förstå att man måste kavla ut degen och sedan trycka ut figurer var inte det lättaste men det svåra var egentligen att få henne att förstå att man inte ska knyckla ihop figurerna efteråt sen.
Efter mycket om och men och en hel del förmaningar så fick vi ändå ut en hög med pepparkakor, hon var nog gladast för den biten med pepparkaksdeg hon fick innan hon skulle försöka sova middag (hon somnade aldrig). Hon hade nog egentligen klivit upp lite väl tidigt på morgonen för att kunna baka kakor.
 
Här kommer pippi långstrump...
 
Vi lyssnade på julsånger och smurfan ritade och jag passade på att sätta en deg till lussebullarna. Sambon höll sig på sin kant under dagen..tror han var rädd för att störa :D Han städade och åkte och handlade och det var nog lika bra.
Nu skulle bullarna bakas ut och det var konstnärlig frihet som gällde. Jag själv körde på vanliga lussekatter medans smurfan var väldigt förtjust i runda bullar.
Däremot önskade hon sig en lussespindel och det är klart hon ska ha det!
 
 
Dom kanske inte är snygga..men de är goda!
 
Det är en spindel..jag lovar :D
 
När alla bullar var klara så åt vi lunch och efter det fick smurfan gå och lägga sig. Denna gången somnade hon faktiskt.
När jag ätit klart så gjorde jag vaniljhjärtan i långpanna. Riktigt goda när de är kalla!
Undertiden de stod i ugnen så kollade jag på netflix, 30 min senare så var kakan klar och friden kunde lägga sig i huset.
Smurfan sov och sambon hade somnat i soffan. Själv satt jag och kollade på netflix i någon timme till.
 
Jag väckte nog smurfan alldeles för sent på eftermiddagen egentligen men hon behövde verkligen sova.
Sambon fixade till sig och drog iväg strax efter 18 för att träffa kompisar. 
Han hade nog kommit iväg tidigare om det inte vore så att jag tappat mjölburken över halva bänken och golvet och kände att mitt tålamod inte var det bästa.
Lagade äggfria pannkakor till smurfan som hon verkade tycka var riktigt goda för hon åt ungefär två stycken (lite större än plättar).

När smurfan väl kommit i säng så dröjde det nog 1½ timme innan hon somnade så eftermiddagsvilan var nog lite väl lång.
Själv satte jag mig i soffan och åt middag och gick igenom en massa program som jag låg efter med.
Blev kaffe, vörtbröd med smör och ost samt en lussebulle. Inte illa för en lördagskväll.
Kom inte i säng förrän halv tolv. Sambon hade tydligen kommit hem halv två.
 
Blev väckta något för tidigt på morgonen dagen efter. Smurfan tyckte att halv sju var en bra tid att börja morgonen på. Det var bara för familjen att kliva upp och börja dagen.
Sambon var trött och seg i princip hela dagen vilken inte var så konstigt.
Jag började diska och plocka iordning i köket medans sambon satt och läste saga i smurfans rum..då var klockan drygt sju.
Plockade fram frukost och sedan satt vi och åt en lång stund, sambon hade svårt att hålla sig vaken, själv försökte jag hålla mig igång så mycket som möjligt för att inte somna till.
Städade och plockade. Slängde in en tvätt i maskinen och dammsög lägenheten.
Jag tog en dusch innan vi började fundera på vad vi skulle göra med dagen i övrigt.
Vi hade spel inplanerat till kvällen och hade pratat om att åka till Ö&B för att köpa julpynt.
Nu visade det sig att det snöade massor ute så lusten fanns inte riktigt att sätta sig på en buss.
 
Vi bestämde oss för att ta med oss smurfan och åka pulka.
Vi klädde på oss ordentligt och gick ut och hämtade pulkan i cykelförrådet. Visade sig sen att hon vuxit ur sin babypulka och att vi behöver köpa en ny pulka till henne inför nästa säsong.
Vi knatade bort till pulkabacken och först var jag lite nervös över att kasta ner min 2½ åring nerför en brant backe men det gick hur bra som helt. Hon tyckte det var svinkul!
Vet inte hur många gånger jag sprang upp och ner för pulkabacken men det blev en hel del och jag kände mig knappt andfådd efteråt..hade nog kunnat köra på ett bra tag till.
Vi var nog i backen säkert en timme.
 
 
På vägen till affären efteråt så märkte vi att plogbilen kört sönder en dagvattenbrunn och att brunnen därmed låg helt öppen intill gångvägen och inte var markerad.
Vi ringde till kommunens felanmälan som skulle skicka ut en jourbil.
Undertiden vi väntade försökte jag underhålla smurfan så gott jag kunde så vi pulsade igenom snö och gjorde snöänglar.
 

När vi väntat i säkert 20-30min så gav vi upp..vi kunde ju inte vänta där hur länge som helst.
Så vi tog pulkan och började gå till affären istället, vi hade gjort vad vi kunde.
 
Smurfan ville gå själv till affären så det tog lite längre tid men det gjorde inget (blev ingen spelkväll då en kompis blivit sjuk) vi hade ingen tid att passa.
Hon hittade en stor snöklump på vägen som hon prompt skulle ha med sig
 
Då tyckte vi att hon kunde lägga den i pulkan och dra den själv:
 
 
 
Efter vi handlat tog vi bussen hem då någon...var rätt trött och hungrig, inte så lite heller kan jag tillägga.
 
Väl hemma så hängde vi upp blöta kläder och fixade lunch (blev en sen lunch denna dagen), smurfan fick couscoussallad och falukorv, sambon åt falukorv och makaroner och själv åt jag kvarg och smörgås.

Lade smurfan efter lunchen och hon somnade på en gång. Jag och sambon satte oss i soffan och gjorde matsedel till kommande vecka.
Jag började kolla ikapp på program som jag låg efter med och sambon somnade i soffan, påpekade lite fint att han nog borde lägga sig i sängen istället.
Så återigen så sov resterande familj medans jag såg på tv.
 
När jag väckt sambon och smurfan så satte vi oss och började kolla på Frost. Funkade i drygt tio minuter sedan fick smurfan myror i byxorna.
Sambon gick ut och lagade mat istället så kvar i soffan blev jag slökollandes på frost för mig själv.
Vår kompis och smurfans barnvakt kom över på middag vilket var väldigt trevligt.
Sambon lagade fläskfilégryta med tagiatelle. Tyvärr pga ett missförstånd så använde sambon sjukt mycket vispgrädde i maten vilket innebar att min middag slutade på 26sp!!! Var verkligen inte värt det!
Blev rätt sura miner resten av kvällen pga detta...från bådas håll.
 
När vi ätit klart och smurfan lagt sig så åkte vår vän hem och vi började plocka iordning och satte oss sedan och kollade på film.
Sambon drack kaffe och åt lussebulle medans jag bara drack kaffe. Kändes rätt surt men var rätt tacksam att jag hade veckobonus kvar så middagen inte sabbade resten av veckan också.
Fixade iordning en lunchlåda på totalt 2sp till måndagen bara för att kompensera.
 
När filmen nästan var slut så kände jag..fuck it och åt lussebulle i alla fall. Vet inte varför men det var gott.
Kom i säng till elva.
 
Veckan som kommer är rätt lugn, börjar träna igen efter jobbet idag och känner mig så stel i kroppen så jag tror verkligen att det behövs.
Imorgon är det luciafirande på dagis men i övrigt så händer det inte mycket i veckan.
Sambon och jag ska försöka komma iväg på bio på fredag om det finns några biljetter kvar och helgen kommer ägnas åt julgodis, storstäd, julpynt och att klä gran. Ingen rast och ingen ro :)
Inte långt kvar till jul nu!
 

Kommentera här: