Julen i korthet och framtidsvisioner

Julen har varit hyfsat lugn och behaglig.
Ur viktväktarsynpunkt så gick julafton och juldagen bäst men så fort jag kom hem igen så spårade det ur.
Nåja nya tag !

Spenderade julafton hemma hos min mormor och tomten kom och hälsade på och delade ut julklappar till smurfan. Blev en hel del Frostprylar :D
Tog en lång promenad när kalle började på tv. Förhoppningen var att smurfan skulle somna så hon skulle orka med resten av kvällen. Lagom tills vi var hemma igen så somnade hon.
Åt lagom mycket mat och nästintill inget godis alls däremot blev det en del fika men som tur var så hade jag grundat med lite kvarg och ägg till lunch.
Tyvärr så glömde vi revbensspjällen och presentpåsarna med hemmagjort godis hemma så vi fick klara oss utan dessa.
Lade till lite grönsaker till julbordet iår och provade en ganska julig sallad gjord på blandsallad,rödkål,apelsin,granatäpple och pumpakärnor:
 
 
 
Blev julklappsutdelning på kvällen när vi kom hem också, smurfan fick gå och sova och vi vuxna satt uppe och öppnade paket.
Av mina föräldrar fick jag och sambon biopresentkort samt två fina viner och sambon fick två öl av någon bättre sort.
Av min kära sambo fick jag ögonskuggspalett från M.A.C samt presentkort på löplabbet så jag skulle kunna köpa ett par riktiga utprovade löparskor.
Blev rätt sent i säng.
 
På juldagen så tog jag och min mamma en riktigt lång promenad på förmiddagen, en powerwalk på drygt 1tim och 20 minuter. Välbehövligt och härligt väder var det.
Efter lunch så skjutsade vi ner sambon till tåget innan vi hämtade upp min mormor och åkte mot Tyresö och min morbror.
Väldigt trevligt litet släktkalas med min syster och hennes familj, min ena kusin och hennes man och barn samt min morbror och hans sambo.
Vi fick lite varm äppeldryck med kanel samt tilltugg när vi kom. Bland annat ett mycket gott litet smördegsknyte med en dadel,ädelost och valnötshalva i. Vågade dock bara ta en för jag vågade knappt tänka på antalet points i en sådan.
Till middag fick vi kalkon med apelsinsås, rostade rotsaker, grönkålssallad med äpple, brysselkål samt en blandsallad. Mycket gott och fräscht med så mycket grönsaker. Insåg att jag nog i vuxen ålder faktiskt gillar brysselkål..det gjorde jag verkligen inte när jag var yngre.
Smurfan och hennes kusin var mer inne på att leka än att äta så det blev inte mycket mat där inte.
 
Smurfan hittade Villevillakulla så hon var inte många sekunder utanför lekrummet.
Den stora tigern och grisen skulle hon dock prompt bära ut ur rummet och släpa in i vardagsrummet.
 
Till efterrätt fick vi mangoparfait och då vi sagt till om att smurfan är äggallergiker så tänkte jag inte på att det kunde vara ägg i. Så det blev att gå ut till bilen och hämta smurfans medicin och så var det färdigätet av den parfaiten.
Blev sent i säng även denna kväll. Smurfan somnade i bilen hem.
 
Annandagen blev rätt kaosartad då min mormor ringde hem till mina föräldrar och sade att hon ramlat.
Så min mamma spenderade dagen på sjukhuset tillsammans med min mormor.
Runt lunch så kom min syster och hennes familj över och kusinera fick leka av sig och äta lunch.
 
 
Jag och smurfan åkte hem på eftermiddagen. Vi mötte upp sambon i Upplands Väsby och sedan åkte vi hem tillsammans.

 
I tisdags så lämnade jag smurfan innan jag åkte till jobbet och det blev en ganska lugn och skön dag där.
En kollega fick dock åka hem då hon inte mådde bra men det löste sig bra ändå.
Åkte till gymmet när jag jobbat klart och körde på en timme. Handlade lite innan jag åkte hem.
 
I onsdags var jag och sambon lediga. Jag åkte och klippte mig strax innan lunch och efter det så mötte jag upp sambon och gick en sväng på stan (köpte bland annat en doktorsväska till smurfan för julklappspengarna hon fått av sin farmor) och åt lunch innan bion började. Vi tog med Smurfan på filmen Bamse och häxans dotter. Smurfan skötte sig utmärkt men jag tror nog att en liten popcorn räcker nästa gång, en mellan var för stor för henne och mig.
Efter bion gick jag till gymmet och trots träningsvärk så körde jag rodd,styrketräning samt 5k på löpbandet.
Detta fick jag dock sota för dagen efter.
 
Igår hade jag träningsvärk från h-vetet. Kunde knappt gå.
Var på invägning på morgonen och hade räknat med plusresultat. +0,6kg var jag faktiskt rätt nöjd med..hade kunnat vara värre.
Var och kollade lite på mellandagsrean och var och provade ut nya löparskor på löplabbet för mitt presentkort. Kanske inte världens snyggaste skor men de var riktigt sköna.
 

Blev två pyjamas och lite nya träningskläder också nu när det var så bra pris.
Blev ingen träning igår då kroppen gjorde ont vid minsta rörelse.
Framåt kvällen började jag även få ont i huvudet.
Åt kycklinggryta med kokosmjölk,jordnötter och russin till middag. Supergott!
Började packa inför resan till stockholm då vi ska fira nyår där med mina föräldrar. Eftersom jag jobbar fredagen så är det bäst att packa dagen innan.
Blev en film och tömning av resterna av julgodiset på kvällen så nu finns det inget mer hemma och så ska det förbli!
 
Imorse vägde jag in mig på +0,5kg och det är helt ok för en julvecka och på måndag är det tillbaka till vardagen igen och ett träningspass väntar. Måste ju dessutom springa in mina nya skor :D
Hoppas på att få till en långpromenad både på lördagen och söndagen :)
Känner fortfarande av lite träningsvärk men det har definitivt blivit bättre än igår.
 
I eftermiddag åker vi hem till mina föräldrar och preppar inför morgondagen.
 
Så hur ser 2017 ut för mig?
Har satt 2017 som året då jag går i mål på min viktresa, har 18,7kg kvar till det mål som jag satt upp så helt omöjligt är det inte. Sedan ska jag hålla den vikten och lära mig balansera och leva med bra kosthållning resten av livet utan att spåra ur. Så det är verkligen en livslång resa det här med att gå ner i vikt.
 
Under 2017 ska jag även bege mig ut och springa i naturen inför de tävlingar som jag anmält mig till och som jag ska anmäla mig till.
Har redan anmält mig till vårruset här i Uppsala och jag ska även anmäla mig till blodomloppet och funderar på distansen 10k.
Finns även planer på att anmäla mig till tjejmilen men det känns nästan lite läskigt även om det inte är förrän i september...men sugen är jag definitivt.
 
Så träningen är rätt löparfokuserad även om jag varvar med styrketräning för att få upp muskelstyrkan och forma kroppen nu när jag har en massa löst som hänger runt kroppen.
 
2017 hoppas jag även är året då jag och sambon tar tag i saker och ting och får ordning och reda i livet, bland annat när det gäller ekonomi och rutiner. Jag hoppas även att jag ska få ordning på jobbiten även efter det att mitt kontrakt gått ut i juni.
 
2017 ska helt enkelt bli året då jag och min sambo tar tag i oss själva och vårt liv och formar det till att bli så som vi vill!
Naturligtvis hoppas jag också att vi får fortsätta vara relativt friska och så även alla i vår närhet och att vi slipper sorg och förluster det närmaste året. Det har varit lite för mycket sådant under året som varit.
 
Jag passar på att önska er ett gott nytt år och hoppas på en bra början på det nya året!
 
 
 
 
 

Kommentera här: