Misslyckanden, uppfräschning och invägning

I lördags åkte vi ner till stan direkt efter frukost för att klara av ärenden innan jag skulle iväg till frisören.
Handlade en julklapp och två pippifilmer på leklust innan vi gick till biblioteket för att lämna tillbaka böcker och låna nya.
Där blir man alltid kvar ett tag då smurfan trivs så oerhört bra bland böcker och i deras lekhörna.
Blev nio nya böcker som vi nu kommer få lära oss utantill :)
 
Gick och åt lunch efter detta, eller ja vi försökte få henne att äta lunch men det var inte det lättaste. Hon skulle nog behövt sova egentligen men det var inget som hon var intresserad av.
Tog en långsam promenad till frisören när vi var klara.
Passade på att boka en klipptid till smurfan medans vi ändå var där.
 
Spenderade nästan två timmar hos frisören..snacka om egentid!
Både färgning och klippning blev det, välbehövligt är bara förnamnet.
 
 
Passade på att gå på stan själv efteråt. Minns knappt när jag gjorde det sist.
Gick in på H&M för att försöka hitta ett par billiga svarta jeans. Hittade ett par för 199:- helt överkomligt! Storlek 42 blev det..wohoo!
 
Hade precis klivit innanför dörren hemma när sambons kompis plingade på.
Sedan satt karlarna och drack lite öl innan de begav sig ner på stan.
Jag och smurfan läste flera böcker innan jag började med maten: ostfylld kyckling och grönsaker.
Smurfan var inte så matnyttig men det är inte helt ovanligt.
Efter vi ätit klart och plockat undan så satte vi oss i soffan och tittade på Pippi på de sju haven och åt salta pinnar.
Innan filmen var slut så märkte jag hur trött smurfan var, inte undra på det klockan var ju närmare halv nio på kvällen.
Hon somnade som en stock i sängen när jag nattat henne.

Själv stannade jag uppe till halv tolv, kollade på dessertmästarna och åt alldeles för mycket skräp. Hade räknat in en proteinglass och lite salta pinnar i budgeten. Hade ju varit bra om jag hade hållit mig till det.
Slank ner mer än vad det borde tyvärr.
 
Halv tre hade grabbarna kommit hem och som tur var så märkte jag ingenting.
Först vaknade smurfan vid tio i sju men sambon övertalade henne att hon skulle sova ett tag till.
Vid åtta vaknade jag nästa gång och då hade nog smurfan tröttnat så hon fick lägga sig hos oss. 
Efter det var det morgon och vi kollade lite på pippi innan vi klev upp och gjorde frukost.
Startade igång morgonen sakta och klockan var nog strax efter elva när kompisen åkte hem och jag satte igång att träna och sambon gjorde sig iordning.
Strax efter tolv gick vi ut till bussen för att åka in till stan och gå på bio.
Smurfan fick en stödkorv på vägen då hon hunnit bli riktigt hungrig..hon var inte heller på sitt bästa humör. Ville inte lyssna på någonting som vi sa åt henne.
 
Vi tog en tur till hemmakväll innan bion, det var lösgodisets dag igår och det var kanske inte det smartaste val jag gjort i mitt liv. Blev lite handlat där kan man säga..som tur är så vet jag att jag aldrig kan äta upp allt på en gång utan det kommer vara kvar resten av veckan.

När vi väl kommit in i biosalongen och hon fick sina popcorn och filmen Molly Monster och äggmysteriet satte igång så satt hon som ett ljus i lite mer än en timme. Hon skötte sig faktiskt bättre än en del äldre barn i samma salong.
 
När filmen var slut så gick vi och tog bussen hem för att byta vagn och åka iväg till Ica maxi för att storhandla.
Smurfan hade fortfarande inte sovit middag och var svintrött men ville inte sova.
Hastade in i lägenheten och bytte till den stora vagnen innan vi tog bussen till Ica.

Vi fick börja med att äta på McDonalds innan vi började handla då vi vid det här laget hunnit bli riktigt hungriga.
En kycklingburgare och lite pommes och en påse morötter blev det för min del och det var rätt ok.
 
Vi försökte handla så fort det gick för att vi skulle kunna åka hem och lägga smurfan i säng i vettig tid.
Hon var inte direkt medgörlig men vi tog oss igenom affären helskinnade i alla fall.
Slutade med fastspänd unge i vagnen..skrikandes som en galning!
Innan vi ens kommit ut ur affären så sov hon och snarkade som en liten gris...men hon var ju inte trött..det sa hon ju ;)
 
Åkte hem och la henne i sängen medans sambon packade upp varor. Vi passade på att göra meny inför veckan samt lägga upp en månadsbudget.
Tyckte vi förtjänade att sjunka ihop i soffan efter detta och det innebar att jag gottade ner mig i min godispåse och åt alldeles för mycket..i det här fallet berodde det dels på att jag var hungrig och dels på att jag var trött och försökte hålla mig vaken.
Vid halv tio var jag helt slut och började bädda iordning sängen och lägga mig när klockan var strax efter tio.
Knappt att jag lyckades kolla klart på filmen.
 
 
Vaknade med lite ångest imorse eftersom jag visste att det var invägning och att jag inte varit snäll mot mig själv i veckan.
Var säker på att jag gått upp men inte med hur mycket. +0,7kg blev det och jag funderar starkt på om jag ska byta vägningsdag till fredag. Fast undrar om man bara lurar sig själv då? Jag sköter mig exemplariskt i veckorna och slarvas det så görs det oftast på helgerna. Eller ja slarvas vette sjutton om jag kan kalla det när jag faktiskt håller mig inom veckobonusen. Vad jag menar är att om jag äter något onyttigt så är det oftast på helgerna. Om man då fått sin veckobonus på fredagen så har man hela helgen på sig att göra sig av med den och sedan är det bara nyttigheter måndag till fredag. Om det är så att man äter som sämst på helgen så bör man ju väga som mest på måndagen tänker jag och det kan ju vara både positivt och negativt. Positivt i och med att man vet att man lyckats bra om man gått ner på en måndag och negativt i och med att risken är större att få ett plus på vågen med tanke på helgen.

Hur har ni andra som bytt vägningsdag upplevt det?

Kommentera här: