Invägningar,träning och kalas

På onsdagen var vi lediga hela familjen. Smurfan och jag gick till öppna förskolan på morgonen för fotografering och vi stannade kvar efteråt för lek,sång och fika.
När vi kände att vi var klara med det så gick vi hem och åt ordentlig lunch.
Vi packade ihop oss och tog den stora vagnen med oss ut till boländerna.
Under vägen så somnade smurfan så vi kunde ostört gå igenom toys r´us och inhandla födelsedagspresent.

Efter vi var klara där så gick vi till plantagen och handlade blommor och jord till balkongen samt lite nya växter till fönstren.
Åkte hem och packade upp allt och efter det tog jag en löptur då det var strålande väder. Blev ca sex kilometer enligt gps men då körde jag även 20 backintervaller och det registreras väldigt märkligt i endomondo-appen :)
 
 
Åt fisk med honey-mustardsås till middag. Grymt gott!
 
På torsdagen åkte jag ner till viktväktarna efter jobbet och vägde in mig lite snabbt. Något möte blev det inte då jag skulle hämta smurfan på dagis.
+0,4kg visade vågen vilket var väntat. Mycket pendlande upp och ner nu men jag får skylla mig själv och jag vet vad det beror på.
Hämtade smurfan på dagis och sedan gick vi hem och ordnade mat. När sambon kom hem så åt vi kycklingsallad till middag.
Efter maten var uppäten och  smurfan lagd för natten så körde jag ett kort yogapass medans sambon pratade i telefon.
Blev lite tv innan läggdags.

På fredagsmorgonen vägde jag som vanligt in mig hemma och det var inte utan att jag kände en viss hopplöshet när det stod +1,2kg. Känns som att en nolltolerans är på sin plats på helgerna snart.

Hade klivit upp tio i sex denna morgon för att ta en 10km löptur innan jobbet.
Tyvärr så verkade min kropp vara riktigt morgontrött så den orkade verkligen inte.
Sprang med två cementblock till ben i sex km istället. Bättre än ingenting :)
Blir inga fler långpass på morgonen i alla fall.

Hade massage på jobbet vid lunch och passade på att fråga om mina onda knän.
Efter att ha tryck och klämt på knän och muskler så kom han fram till att det antaglien var hopparknä. Inflammation i senor under knäna.
Han körde en ordentlig (smärtsam) massage av musklerna på framsida lår och gav mig en del övningar för att stärka upp musklerna i lår och rumpa för att avlasta knäna.
Ordenlig stretch av framsida lår
Höftlyft
Knäböj
Utfall
Hatar alla övningarna då de är jobbiga men de är förhoppningsvis effektiva. De ska i alla fall göras varje dag i 10-15min.
Hämtade på dagis efter jobbet, gick hem och började med maten. Tanken var först att vi skulle äta kycklingfrikadeller men då kycklingfärsen fortfarande var frusen så fick det bli makaronigryta istället. Smurfan åt ungefär lika mycket som sambon till middag. En riktig favoriträtt!

Lade smurfan efter maten och tog det lugnt resten av kvällen.
Smurfan sov utan blöja för första gången natten mellan fredag och lördag och
och jag sov utan öronproppar för att höra om hon ropade.
 
När vi vaknade på lördag morgon så åt vi frukost och gjorde oss iordning.
Vi fixade lite hemma och jag slog in paket.
Smurfan fick sätta dit två utav sina prinsesstatueringar och var helnöjd resten av dagen.
 
 
Vid tio-tiden så tog vi bussen ner på stan och köpte nya vantar till smurfan som har en förmåga att tappa bort sina.
Passade även på att köpa balsomsray till hennes trassliga hår och solkräm till dagis.
Smurfan somnade strax efter att vi klivit ut från åhléns, jag gick in på akademibokhandeln och köpte födelsedagskort till smurfan innan jag gick till gina tricot för att köpa cykelbyxor.
Det var rätt urplockat bland storlekarna men provade mig fram till ett par.
Passade även på att prova lite jeans för att se om jag kunde ha dem som jag provade för något år sedan. Då var storlek xl för små och volangerna pös över kanterna.
Idag fick jag på mig storlek L och de satt som en smäck :) Då blir man rätt lycklig.
Provade även en klänning som jag är lite sugen på att införskaffa till bulgarienresan. Får se hur det blir.
 
Gick ner till cetralen och tog bussen mot Enköping för att gå på kalas. Smurfan sov hela vägen och jag fick väcka smurfan när vi nästan var framme för att hon skulle hinna piggna på sig.
När jag skulle ta fram en banan ur väskan så märkte jag att smurfans extrakläder legat mot en halvöppnat paket med våtservetter och därigenom blir blöta. Inte riktigt min tanke när jag packade ner extrakläder!
Det var bara att försöka hänga dem på tork när vi kom fram.
 
Smurfan lekte i princip hela vistelsen och hade jättekul. Vi fick smörgåsar med tillbehör till lunch men allt smurfan fick i sig var ett par gurkskivor och lite paprika..hon var för upptagen med att leka.
 

Lite senare fick vi kanongott fika och då kunde vi nästan äta hur mycket som helst tyckte smurfan. Så hon åt två kakor och en liten bulle samt en halv tårtbit. Hon är väldigt förtjust i tanken på tårta men när hon väl får den så äter hon inte så mycket.
 
 
Sedan lekte hon tills det blev fiskdamm.
efter hon fått sin piskdammspåse och åtit upp en klubba och ett chokladmynt så började vi klä på oss för att gå till bussen och åka hem.

Smurfan satt och spelade spel på min mobil hela vägen hem till Uppsala så resan var lugn och skön. Mötte upp sambon på centralen och handlade lite innan vi åkte hem.
Smurfan och sambon åt lite smörgås när vi kom hem. Själv så hoppade jag över middag denna kväll då min mage reagerat på allt jag ätit tidigare under dagen.

Smurfan lade sig återigen utan blöja och jag och sambon satte oss och kollade på Star Wars rouge one.
 
Smurfan vaknade vid sju och var helt torr ..för första gången :)
Vi tog en lugn morgon med frukost framför tvn. Blev en del film under denna dagen då smurfan var lite trött och grinig. En typisk treåring med andra ord ;)
Hon hjälpte mig att baka hallongrottor lite senare på förmiddagen och var riktigt duktig.
 


När vi bakat klart så önskade hon sig blåa pannkakor till lunch och åt två och en halv.
 

Efter lunchen tog jag en rejäl powerwalk och smurfan sov under i princip hela tiden.
Hon vaknade lagom tills vi kom hem.
 
 
 

Åt lite mellanmål när vi klätt av oss och sedan kollade hon på film medans jag gjorde min sjukgymnastik.
Gick och duschade efteråt och sedan började jag plocka undan, diska och fixa iordning i köket.

Började laga smurfans mat och försökte få henne att äta..till ingen nytta. Hon var inte särskilt hungig verkade det som.
Hon fortsatte att leka medans jag lagade min och sambons mat (fisktacos) samt gjorde iordning min matlåda till jobbet.
När sambon kom hem så åt vi och sedan lade vi smurfan för natten.
Satt och kollade på tv på kvällen och planerade lite inför veckan.
 
Var uppe inatt vi halv fyra och bytte smurfans pyjamasbyxor då det skett en olycka i sömnen och det är sådant man får räkna med i början.
Lade en handduk i sängen för henne att sova på under resten av natten.
 
Klev upp tjugo i sex och åt frukost och åkte till jobbet.

Idag blir det en löprunda efter maten..hur långt det blir beror på hur det känns och hur kallt det är ute.
Ska försöka mig på 10km tänkte jag. Annars blir det almenäsintervaller och en kortare runda :)
 
Imorgon är det styrketräning på gymmet som gäller och ett löpass på onsdag hinner jag också med denna veckan.
På fredag ska det sista göras innan smurfans kalas på lördag så det är en del att stå i.
 
Helgen är helt fulltecknad. Kalas på lördag och en resa till Junibacken på söndag är planerat.
 
Blir nog en bra vecka det här :) En uppvärmning inför blodomloppet nästa vecka.
 
 
 

Kommentera här: