Kalas, junibacken och blodomloppsträning

I lördags kom vi upp i rätt skaplig tid. Smurfan passade på att sova lite längre vilket var väldigt tacksamt.
Efter frukost gav jag mig ut på en liten runda med intervaller. Bra start på morgonen.
 
När jag kom hem höll sambon på att dammsuga och smurfan tittade på film.
Jag började skura golv medans sambon och smurfan dushade lite senare.
När de var påklädda och klara så kunde även jag duscha och fixa till mig lite.

Sambon satte sig på balkongen och jag började göra iordning i köket, blåste upp ballonger och dukade upp papperstallrikar och lade ut duk.
Vi såg till att vi fick i oss lite att äta innan folk började komma strax efter kl ett.
Sedan rullade det bara på under dagen. Smurfan fick en massa presenter som hon var jätteglad över, vi fikade och sjöng för smurfan.
Den fina tårtan som en kompis till oss bakade :)

Barnen fick fiskdamm vilket var väldigt poppis :)
Klockan var nog närmare 17 när de sista gästerna åkt.
Då var vi rätt trötta allihop.
Smurfan lekte med sina prinsessor ett tag men hon lade sig hyfsat tidigt ändå. Hon var riktigt trött efter dagens kalas.
Jag och sambon plockade undan i köket och satte oss sedan fram för tvn och beställde hem pizza. Den här dagen så fick det bli så. Man orkar ändå aldrig en hel.
Satt och kollade på Eurovision tills alla bidragen hade spelats och då gav jag upp. Var så otroligt trött!
Visste att jag ändå skulle vakna upp och tycka att fel låt vann.
Blev rätt sent i säng ändå med tanke på dagens aktiviteter.
 
På söndagen tog vi det rätt lugnt och började klä på oss och packa ihop efter frukost. Kom iväg med bussen i hyfsad tid och tåg sedan tåget mot stockholm.
Klev av vid stockholms södra och gick ner till slussen och Djurgårdsfärjan.
Smurfan tyckte det var jättespännande att åka båt och vi tittade väldigt mycket på skummet på vattnet och på alla båtar.
Väl i land så tog vi promenaden bort till Junibacken.
Någon blev väldigt exalterad när hon förstod vart vi skulle.
Hon lekte och far runt och ville prova allt. Att försöka fota henne var lönlöst för hon stod verkligen inte stilla en enda sekund!
 
 
 
 
 
 
 
När hon lekt av sig det värsta så gick vi och åt lunch. Smurfan satte i sig tre pannkakor (hurra för Junibacken som har äggfria pannkakor) och en glass :D
 
Efter maten gick vi en trappa upp där barnen kan leka i Pippis hus! Det var grejer det.
 
 
 
 
 
Där var vi en bra stund. Vi åkte sagotåget och sedan lektes det i villavillerkulla ett tag till.
 
 
 
 

Teatern bokstavsbageriet kom igång kvart över tre så den tittade vi på innan vi tyckte att det var dags att avsluta.
 
Smurfan började bli riktigt trött och vi hade en lång bit hem.
Vi gick till bokhandeln/shoppen och botaniserade en stund. De har verkligen hur mycket barnböcker som helst där. ett riktigt paradis för smurfan.
Jag och sambon valde ut ett underlägg med alfabetet på samt en skiva en astrid lindgrens barnsånger på (hon fick en cd-spelare av mormor och morfar i födelsedagspresent).
Själv valde hon ut en Mamma Mu-mjukis. Den var inte gratis!
 
När vi betalat så klädde vi på oss och gick sedan till spårvagnen.
Smurfan somnade innan vi klivit av och sov sedan tills vi nästan var framme i Uppsala igen och då var klockan mycket.
Dröjde länge innan hon somnade den kvällen. Blev inte så mycket middag för mig eller sambon. Jag nöjde mig med yoghurt och sambon åt smörgås.
Somnade ovaggade!
 
Smurfan vaknade alldeles för tidigt på sin födelsedag i måndags. Tjugo över sex!
Själv var jag påklädd då och skulle åka till jobbet men sambon hade nog gärna sovit ett tag till.
Vi gratulerade det lilla trollet på födelsedagen och jag åkte iväg till jobbet.
Jag hämtade henne på eftermiddagen och sedan gick vi hem och stekte rosa pannkakor, hennes eget önskemål inför födelsedagen.
Jag stekte pannkakor och smurfan pratade med mormor i telefonen.
Efter maten ville smurfan titta på Mulan..så det fick hon göra medans jag fixade iordning min lunchlåda till på tisdagen.
När sambon kom hem så fick smurfan tårta och blåsa ut ljus, hon ville dock inte äta tårtan utan nöjde sig med en halv hallongrotta innan hon fick lite paket.
Förutom junibackenbesöket så fick hon en Uv-dräkt, en film och en specialsydd klänning.
Askungenklänning sydd av en kompis :)
 
Hon lade sig nog väldigt glad denna kvällen.
Jag och sambon satte oss och kollade på Mulan och drack kaffe innan vi lade oss för kvällen.
 
Igår hämtade jag smurfan på dagis strax efter fem och sedan hoppade vi på nästa buss tillbaka mot stan.
Vi skulle åka ut till Ica Maxi på andra sidan stan för att jag skulle kunna hämta ut min nummerlapp inför torsdagens Blodomlopp.
Passade på att handla en del saker också medans jag ändå var där.
När vi var klara var klockan närmare tjugo över sex och smurfan hade fortfarande inte fått mer än en banan. Hon behövde middag och det var nu.
Blev ett besök på McDonald's och en Happy Meal i vagnen på bussen hemåt. Nöden har ingen lag.
Sambon hoppade på vår buss nere på stationen och vi gjorde sällskap hem.
Medans jag lade smurfan för natten så lagade sambon middag så vi kunde äta direkt efter.
Klockan var närmare halv nio när vi ätit klart. Jag hade dock lovat mig själv att jag skulle ut och springa en sista gång innan loppet och eftersom det var kallt och blev sent på måndagen så var det bara att bita i det sura äpplet och bege sig ut efter maten.
Fick ihop 4,85km på rätt tunga ben men flåset var det inget fel på. Inte heller någon rekordtid vilket inte var meningen heller. Tror jag är hyfsat preppad inför torsdagen nu träningsmässigt.
Duschade när jag kom hem och sedan satte jag mig i soffan med sambon och åt lite mellanmål framför pretty woman.
 
Rätt nöjd med antalet km jag fått ihop inför loppet med tanke på hur vädret var de senaste veckorna. Känner mig förberedd och vet vilken fart jag behöver hålla för att klara milen på strax över timmen. Sedan vet jag att man brukar springa något fortare i lopp så jag har förhoppningen att klara milen på timmen. Vi får se helt enkelt.
Hoppas på att superspringlistan som sambon komponerat åt mig på spotify ska hjälpa till :)
 
Kommer bli rätt sent imorgon men det är det värt och snart är det helg och det kan man ju verkligen glädjas åt :)
 
 
 

Kommentera här: