Invägningar,vårrus och långhelg

I torsdags umgicks vi med en dagiskompis till smurfan samt hennes mamma.
Vi åkte buss tillsammans ner på stan och åt lunch på max innan vi strosade runt på stan och fönstershoppade.
Strax före två så gick vi mot bion och handlade popcorn och installerade barn i biostolarna. Vi såg klas klättermus och det verkar som att båda ungarna tyckte att filmen var riktigt bra. Smurfan pratade om klas klättermus i flera dagar efteråt och som tur är så har vi sagan både på cd och spotify så den har vi lyssnat lite på sedan dess.
Smurfans dagiskompis hade fått mersmak på bio efter besöket så det kommer definitivt bli fler biobesök för den familjen.
Vi handlade lite innan vi tog bussen hem och på bussen så blev smufan akut kissnödig så det var bara att skynda sig av bussen hemma och springa in på toa.
Denna kvällen blev det inte mycket till middag då sambons tåg strulade så pass att han inte skulle komma hem förrän väldigt sent så det blev kvarg till middag för min del.

Vägde in mig på fredagens morgon med en känsla av katastrof. Visste ju att det skulle bli ett rejält plus efter kryssningen samt efterföljande slarv under hela veckan. Vägde in mig på +1,9kg..väldigt väntat!
Jag och smurfan åkte in till stan till tio och hämtade ut min nummerlapp till vårruset vid studenternas ip och sedan gick till viktväktarna och vägde in mig där. Lika illa där +0,9kg men som sagt så är det bara att bita i det sura äpplet och ta mig ner till -45 en femte gång. Trägen vinner sägs det ju.
Måste verkligen sluta slarva och inse att jag inte bara kan ta en eller två bitar av något för då är jag fast sen!
Brist på ork och motion är också bidragande orsak. har varit så sjukt trött och orkeslös denna veckan.
Vi gick till vaccinationsmottagnignen efteråt för att smurfan skulle få sin andra twinrixspruta. Hon är verkligen superduktig! Den gör ont men det går över fort som tur är.
Åkte ut till gränby efteråt och gick i affärer, smurfan var jätteduktig hela dagen och lyssnade jättebra.
Handlade lite saker till mig själv och lite annat.
Åt lunch i restaurangtorget vilket inte är helt lätt när man är själv med barnvagn och ska kryssa sig fram och balansera en bricka samtidigt. Smurfan åt spaghetti och köttfärssås och jag åt en sallad.
Jag hade lovat smurfan att hon skulle få leka på lekplatsen efter maten. Där hittade hon en dagiskompis som hon lekte med en bra stund.
Sedan gick vi till ica och handlade innan vi köpte en varsin glass och åkte hem.

Jag packade upp och började sedan med maten. Fake fried chicken med ris och morotstzatziki blev det denna kväll.

På lördagen var tvättstugan var bokad och vi varvade tvättstugan med att vara ute och leka på gården smurfan och jag. Riktigt härligt och soligt väder så jag smorde in smurfan ordentligt innan vi gick ut.

Jag försökte få henne att cykla en stund men det slutade som vanligt med en arg smurfa med tårar sprutandes och ville ingenting.
Så vi gick in och fixade lunch istället och åt på balkongen.
Efter sista vändan i tvättstugan gick vi och köpte glass. Den satt ute och åt på balkongen.
Försökte plocka och fixa iordning hemma samt sorterade tvätten. Smurfan har inte direkt haft lust att sova middag på hela helgen så det var varit prövande måste jag säga.

Lagade pulled pork tacos till middag, väldigt okomplicerat men mycket gott!
Tog faktiskt en löptur efter maten..behövde verkligen komma ut och röra på mig efter en vecka utan någon form utav träning och det känns verkligen i kroppen.
Det extra kilot känns också mycket tydligt. Det var segt att ta sig runt och det blev ingen rekordtid direkt men det var inte heller meningen då det bara var en uppvärmning inför måndagens vårrus.

Riktigt trött när jag kom hem. Hoppade in i duschen och sedan slappade framför tvn innan läggdags.

Söndagen var den fjärde dagen som smurfan väcker mig vid halv åtta! Så himla härliga sovmornar jag har fått de här dagarna.
Vi åt frukost i vardagsrummet framför en disneyfilm.
Plockade iordning hennes väska och vagnen och klädde på oss så vi kom ut genom dörren vid 11.
Gick ner till ica och handlade lite innan vi tog bussen ut till boländerna.
Jag skulle in på xxl bland annat och köpa en löpartröja och nya löparstrumpor, lyckades även komma ihåg att köpa badtofflor till smurfan.
Smurfan var inte på sitt bästa humör denna dagen men vi kämpade på så gott det gick.
Var in på stadium outlet och hittade lite saker där också. Då smurfan blev kissnödig just där så var det bara att springa in på Ikea efteråt och gå på toaletten. Blev även lunch på ikea och smurfan åt så fint upp sina köttbullar med potatismos.
Efteråt gick vi och köpte sandaler till smurfan och avslutade shoppingturen med att gå till coop och handla lite innan vi tog bussen hem.
Smurfan fick ta ett bad och jag tog en dusch, var så himla varmt ute och vi skulle ut och käka senare. Kände sig som en ny människa efteråt.
Vi tittade lite på film och smurfan fick äta lite kvällsmat innan vi klädde på oss och gick ut och väntade på bussen.
Sambon hade fastnat på jobbet och dessutom missade tåget så han skulle bli sen så jag och smurfan fick ta oss till restaurangen själva så länge.
Halvvägs med bussen så började smurfan krångla så det började tjafsas och bråkas och jag var inte alls på humör för det och tålamodet var slut efter fyra dagar med en treåring helt själv på dagarna.
Blev napp och liggläge i vagnen för den damen efter det, det var nog också det som behövdes för efter vi klivit av bussen och gått en bit så hade hon somnat. Hon sov sedan hela restaurangbesöket till sina föräldrars stora lycka.
Jag tog in ett glas vin i väntan på sambon och när han kommit så beställde vi. Jag åt en skaldjursrisotto som tyvärr inte var något vidare. Deras kock var inte någon stjärna i köket tydligen.
Mat fick jag i alla fall och vi åkte hem direkt efteråt och lade smurfan i sängen.
Satt och tittade på det stora tårtslaget innan läggdags. Såg till att jag packat allt till loppet i min ryggsäck så jag inte glömt något för kl 6 på morgonen är inte mitt minne det bästa.
Blev lite väl sent i säng.

Idag är jag inte alls lika peppad inför vårruset som jag var inför blodomloppet. Vet inte varför men antagligen för att jag inte tränat upp mig lika bra som inför blodomloppet. Jag är ur form helt enkelt. Idag är det dessutom så sent på kvällen att jag får så mycket dötid efter jobbet då jag slutar 16. Starten går inte förrän vid 19. Ska visserligen ner på området och mingla runt och träffa sponsorer och sådant men det räcker ju lugnt med att man är där till halv sex som tidigast.

Sedan är det bara två dagar kvar på jobbet innan det blir semester i fyra veckor. Hur min situation ser ut efter semestern har jag ingen aning om dessvärre men det visar sig väl.
På torsdag drar vi till vad jag hoppas är värmen men väderprognoserna är lite motstridiga så vi får väl se hur det blir.
En invägning till på vv hinner jag med på torsdag morgon men sen kommer det att dröja :)

Hoppas ni får en fin vecka.

60-årsfirande

I fredags hade vi middag för ett par kompisar.
Vi bjöd på lamm med jordnötssås och ris med wokade grönsaker.
Barnen fick köttfärssås med spaghetti men det var knappt så de hade tid att äta. De lekte väldigt bra med varandra och somnade rätt sent.
Vi vuxna pratade på fram till småtimmarna, vi slängde ut dem vid halv två så vi var nog inte i säng förrän efter kl 2.
Vi som skulle upp hyfsat tidigt på lördagen.

Vi hade satt klockan på halv åtta för att hinna duscha och äta frukost innan barnvakten kom.
Smurfan och jag åt frukost medans sambon duschade och mitt i alltihop kom barnvakten och löste av oss.
När vi var färdiga så tog jag och sambon vår resväska och gick ut till bussen och åkte ner till centralen.
Därifrån tog vi pendeln till Älvsjö där vi blev upplockade av min syster och mamma.
Vi åkte ut till västberga och The Target där vi också mötte upp min svåger och min pappa.
Där fick min pappa skjuta olika vapen på skjutbanan. Även min syster och svåger fick skjuta lite.
Pappa tyckte det var riktigt roligt då han utövat skytte förr.

När vi var klara där åkte vi hem till mina föräldrar och fikade innan vi tog oss till slussen för att därifrån ta oss vidare till Viking Cinderella.

Vi fick stå en stund i kö till id-kontrollen och den nyligen införda säkerhetskontrollen där de röntgar väskorna.
Kom ombord riktigt snabbt och kunde fixa iordning oss i hytterna innan vi möttes upp igen och gick till Bottega-baren och drack mousserande tillsammans.

Efter detta så gick vi till restaurangen Seawiew och åt middag. Jag åt väldigt god marulk med risotto som huvudrätt och en dessert bestående av fruktsallad med mango- kesellaglass och kokosskum. Den var riktigt god.

De andras mat såg inte heller äcklig ut:

Resten av kvällen så drack vi drinkar,pratade och lyssnade på musik.
Jag, sambon och svågern gav upp sist av sällskapet och gick och lade oss vid 2 på natten. Vet inte riktigt hur vi tänkte där med tanke på kvällen innan.

Somnade som en sten.
Vaknade dessvärre alldeles för tidigt. Kl 7 vaknade jag och kunde inte somna om. Jag hade fått för mig att vi skulle äta frukost kl 8 när det visade sig att vi inte hade bord förrän vid 9. Så vi hade inte alls behövt stressa.
Åt i alla fall en stadig frukost/brunch och som vanligt åt jag alldeles för mycket och kunde stå mig på det nästan ända fram till middag.

Efter frukosten gick vi till tax-freen och shoppade och sedan satt vi vid scenen och tittade på karaoken. Riktigt dålig karaoke dessutom. Svågern körde en låt bara för att vi utmanade honom :D

Gick upp och packade iordning väskorna när klockan var runt halv tre. Mötte upp de andra strax efter tre och väntade på att båten skulle lägga till.
Jag och sambon tog oss från slussen till centralen medans de andra åkte söderut.
Vi hade börjat bli hungriga så vi åt på BK innan vi tog pendeln hemåt.
Hemresan gick smidigt men vi var riktigt trötta när vi kom hem. Blev inte mycket gjort resten av den kvällen.

I måndags var det jobb som gällde för både mig och sambon och smurfan gick på dagis. Jag hade tagit med mig träningsväskan till jobbet för att jag skulle åka till gymmet efteråt. Jag var dock så sliten efter helgen och efter allt trassel på jobbet denna dagen att jag bara åkte ner och handlade på affären innan jag åkte hem och kraschade!
Vi fixade lätt middag med kycklingsallad..kändes lagom ansträngande.

Igår var jag föräldraledig för att smurfan skulle på 3 årskontroll på BVC.
Efter många om och men på morgonen så kom vi iväg. Vi hade tid halv tio och var där i god tid. Smurfan var tyvärr inte på sitt bästa humör innan men det blev lite bättre sedan.
Hon fick "godkänt" och klarade av det hon skulle kunna :) Blivit en stor tjej nu. Fick även prata en del med läkaren om hennes allergier också. fick extra mediciner utskrivet samt miniderm för hennes eksem.
Jag och smurfan gick runt lite och tittade i affärer efteråt för att fördriva tiden innan vår vän och barnvakt kom ner på stan för att äta lunch med oss.
Vi gick till Thai Village och åt deras lunchbuffé, trevligt och gott men åt som vanligt för mycket. Att jag aldrig lär mig.
Smurfan ville ha glass efteråt så vi gick och köpte en liten mjukglass med strössel...det var viktigt med strössel!
När glassen var uppäten så gick vi och köpte jordgubbar innan vi handlade lite och åkte hem.

Var väldigt trött och seg under dagen och verkligen ingen energi. Smurfan kände nog samma sak även om hon propsade på att hon verkligen inte skulle sova. Dröjde dock inte länge innan hon somnade i sin säng när vi kom hem. Själv kollade jag lite på tv innan jag också somnade i soffan. Vaknade av att jag fick ett mail i telefonen.
Smurfan fick sova till halv fyra då vi var tvugna att göra oss iordning för att gå iväg till dagis och utvecklingssamtal.

En mycket trött och kinkig smurfa som inte riktigt ville lyssna fick jag till slut ut genom dörren. Hon började dock med att ramla och slå hakan i en sten så det var bara att gå in igen och plåstra om och sedan börja promenera till dagis igen.
Efter ett mycket bra utvecklingssamtal så fick vi lite tomatplantor med oss hem som barnen planterat.
Sambon mötte upp oss på halva vägen så gick vi hem tillsammans.

Kom hem och började med maten så småningom, alla var lite trötta och sega denna dagen.
Smurfan fick spaghetti med köttbullar och fick i sig en rätt bra portion. Jag och sambon åt färsbiffar med rostade rotsaker.
Det var en väldigt trött smurfa som lade sig strax efter kl sju.

Jag och sambon satt och kollade på tv tills det var dags att sova.
Riktigt seg dag och jag räknade inte points alls. Dags att sparka på sig själv lite igen.

Har inte tränat något sedan blodomloppet i torsdags men tänkte köra lite yoga ikväll efter smurfan lagt sig för natten. Imorgon har jag lagt in ett löppass med lite intervaller som uppvärmning inför vårruset på måndag.
Tänkte även springa på lördag efter att sambon kommer hem från jobbet.

Annars har jag inte så mycket planerat. Imorgon ska jag och smurfan på bio med sällskap och på fredag ska jag åka in till stan och hämta ut min nummerlapp till loppet. samt väga in mig på vv. Är inte helt peppad inför det med tanke på veckan som varit men det är bara att ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa.

På lördag ska det tvättas så vi har något att packa ner i resväskan nästa vecka. Kan knappt fatta att det bara är drygt en vecka kvar tills vi åker. Får hoppas att det blir bra väder där borta tills vi kommer.

Hoppas ni får en fin långhelg :)

Blodomloppet 2017

I onsdags så preppade jag inför torsdagen med att packa alla saker som skulle med till jobbet.
Sprang runt i lägenheten och letade efter kläder och skor som skulle med.
Jag ordnade en ordentlig lunch och mellanmål så jag skulle orka med dagen.
Sallad till lunch och ägg och kvarg till mellanmål.
Sambon lagade kycklingsoppa och vi åt middag innan han stack ut och träffade en kompis.
Lade mig efter 22 då jag höll på att somna framför tvn.

Igår var det den stora dagen. Fick en riktigt sovmorgon till halv sju. Jag preppade frukost och väckte smurfan.
Vi åt frukost och klädde sedan på oss och gick till dagis.

Jobbade som vanligt under dagen och efter kl 17 så gick jag och bytte om till löparkläder.
Riktigt vamt och skönt ute och jag hade räknat med lite svalare temperaturer så jag hade långärmat. Hade varit skönt att springa med kortbyxor och t-shirt.
Mötte upp sambo och en kompis nere vid studenternas. Smurfan sov i vagnen..hon var riktigt trött.
Skalade av mig ett lager kläder och preppade min telefon och hörlurar.
Fem minuter innan uppvärmingen så gick jag iväg till bandyplanen och värmde upp tillsammans med alla andra som skulle springa 10km.

Det var en nervös väntan innan starten skulle gå.
Jag försökte kolla så telefonen var rätt inställd vilket var svårt då solen sken så det var svårt att se displayen.
Men iväg kom vi efter liten försening.
Fick håll ett tag efter bara 3km och huvudvärk efter 5km. Funderade på hur detta skulle gå. Kände mig inte riktigt i form.
Var tungt att springa denna dagen men tror att det beror på en mer kuperad bana med ordentliga backar samt en värme som jag inte riktigt är van att springa i. Var törstigare än jag brukar och höll också ett snabbare tempo än jag brukar, varierade mellan 6.30m/km och 6.0m/km.
Var tvungen att börja gå ett par gånger längst banan. Orken i benen fanns inte även om flåset var bättre.
Sista riktiga backen med en kraftig höjdstigning gick jag gå första halvan och joggade andra halvan. Sedan är det brant nedför och då kände jag att jag var tvungen att bromsa upp för att inte springa in i andra och för att inte ramla framlänges. Spurtade ordentligt på slutet och kände mig nöjd över att vara klar och i mål.
Aldrig har vatten och saft smakat så gott!
Kom inte under 60min men tog personbästa på 1.02.57 :) Det var riktigt bra med tanke på backarna och på att det var mitt första millopp.
Var så fokuserad att jag glömde ta bilder både före och efter loppet så jag lånar en bild av min kompis till bloggen.
Sambon skulle även tagit bild på mig efter loppet men det glömde vi också bort :)
Får duga med denna som jag tog på bussen hem:

Mötte upp kompisen och sambon och tog oss ner på stan.
Jag och sambon gick och handlade innan vi tog bussen hem.

Duschade av en riktigt skitig smurfa när vi kom hem, sedan fick hon gå och sova. Undertiden jag gjorde iordning henne så fixade sambon middag åt oss samt min lunchlåda.
Smurfan var inte i säng förrän närmare halv tio och var riktigt trött och gnällig. Stackaren.

Jag och sambon åt korv med bröd efter att jag duschat och började sedan fixa iordning hemma inför morgondagens besök.
Gick och la mig ganska sent men det var rätt mycket att göra och fixa med. Tur man hade sovmorgon dagen efter.

Blev naturligtvis ingen invägning denna dag men det tar jag igen nästa vecka :)

Imorse vaknade jag före klockan och låg och drog mig så länge jag kunde. Sambon hade varit uppe ett bra tag och hunnit städa badrummet. Då var klockan ändå bara kvart i sju när jag vaknade.
Vägde in mig och blev glad och förvånad när det visade sig att jag gått ner 0,7kg. Med tanke på veckan som varit med kalas osv var jag helt säker på att jag gått upp.

Vi väckte smurfan vid sju och satt sedan och åt frukost tillsammans.
Jag gjorde iordning smurfan för dagis medans sambon plockade undan frukosten.
Smurfan och sambon drog iväg strax före åtta och jag packade min lunch och gick ut med soporna innan jag gick till bussen och åkte till jobbet.

Ikväll har vi gäster på middag och det ska bli riktigt trevligt :)
Så mat och umgänge och två barn som vi hoppas på kan komma överens.

I helgen har vi lite andra planer som jag kan berätta mer om senare.