Konserter,möten och invägningar

I tisdags i förra veckan var jag och sambon på bio och såg Queens livekonsert från Montreal 1981. Så otroligt bra och eftersom jag redan sett den på dvd så visste jag ju att det skulle bli en extra dimension att se den på stor duk med bättre ljud.
Det som dock slog mig mest under den kvällen var hur folk beter sig ute i samhället.
Två rader framför oss satt det ett par i 40-års åldern och höll på med sina mobiler genom hela filmen, då och då stack en skärm upp när de satt och tog selfies eller fotade duken. Varför betalar man 160:- för att störa andra med sina onlineuppdateringar och incheckningar? De hade lika gärna kunnat sitta hemma och lyssna på en skiva och facebooka samtidigt.
Framför mig satt en man i 50-års åldern och filmade hela konserten..hade god lust att luta mig fram och säga att filmen går att köpa på dvd och kostar säkerligen mindre än de 320kr han lagt på biljetter till sig och sitt sällskap.
 
I torsdags var jag iväg på viktväktarmöte och det är alltid lika inspirerande. Vår bodyguard/coach Anna är riktigt rolig och inspirerande. Denna kväll handlade det om det där lilla kvällsfikat, guldkanten eller suget som oftast kommer efter middagen.
Anna poängterade att det handlade just om en guldkant på tillvaron och inte en guldtallrik och hur man kan tänka angående sin veckobonus. Sedan fick vi tipsa varandra vad man kan ha hemma för att dämpa suget och som inte innehåller en massa socker och fett. Överlag en väldigt givande halvtimme.
 
Lördagen rasslade på i ett våldsamt tempo! Efter frukost var det dags att klä på sig och åka iväg till Gränby köpcentrum för att träffa en kompis och hennes familj. Vi hade planerat in en fika på Starbucks och det är svårt att hålla sig ifrån allt gott då.
Valet föll på en latte gjord på lättmjölk och smaksatt med en sockerfri vaniljsyrup. till detta valde jag en skinny blueberry muffin. Vad som var skinny vet jag inte men god var den.
Vi var tvunga att skynda oss på lite med handlingen sedan då vi för det första skulle få besök på eftermiddagen och sedan för att sambon hade sina smärtstillande kvar hemma.
Fick en hel del handlat och sedan åkte vi hem och slängde i oss lite sen lunch.
Strax efter tre kom våra vänner och vi ägnade ett antal timmar åt att spela rollspel och umgås.
Blev väl som vanligt lite mer godis än vad jag hade räknat med men ändå inte överdrivet mycket.
 
Söndagen så var vi rätt sega alla tre men vi hade en "to do-list" för dagen som vi var tvugna att hinna med.
Först av allt tog jag tag i diskberget från dagen innan, sedan tog jag tag i den syssla som egentligen kräver ett glas vin..eller två, betala räkningar och göra upp en budget inför kommande månad! Sambon erbjöd mig ett glas vodka men jag kände väl att det var att ta i kl elva på förmiddagen :D
Medans smurfan sov på eftermiddagen så slängde jag ihop lite bananpannkakor till lunch.
Kryddade dessa med kardemumma,vanilj och kanel. Blev riktigt gott!
Till pannkakorna rörde jag ihop lite vaniljkvarg med körsbär. Allt som allt 5sp!
 
På eftermiddagen tog vi en promenad till en butik på andra sidan stan för att hämta ut ett paket innehållandes en lampa till smurfans nya rum.
Blev en ordentlig promenad på dryga timmen, var så skönt att komma ut och röra på sig igen. Det är svårt att komma ut och ta sina promenader när det är så mycket att göra hemma och man dessutom jobbar heltid.
 
Till middag provade vi något nytt. Vi provade ett recept från viktväktarna som heter Morots- och apelsinsoppa.
Orginalreceptet är på 2sp per portion men vi valde att ta bort brödkrutongerna så det blev endast 1sp per portion. På grund utav mina snåla pointsval under dagen så valde jag att ta två smörgåsar till maten och blev precis lagom mätt.
 
Orginalreceptet på soppan:
 
2st Lök
600Morot
10Ingefäraca 2 cm
2tsk Rapsolja
9dl Grönsaksbuljong
2st Apelsin
1⁄2tsk Curry
1krm Chilipulver 
2skiva(or) Rågbröd grovt med hela korn

 
Instruktioner

Skala lök, morötter och ingefära. Hacka lök och finhacka ingefäran. Skiva morötterna. Hetta upp oljan i en gryta och fräs lök, ingefära och morötter ca 2-3 minuter. Späd med buljong och låt det koka ca 25 minuter. Mixa soppan. Riv apelsinskalet och pressa apelsinerna. Krydda soppan med ½ tsk apelsinskal, apelsinsaft och curry. Låt det koka ytterligare 2 minuter. Smaka av med chilipulver, salt och peppar. Tärna brödet och rosta i en fettsnål stekpanna. Strö brödtärningarna över soppan och garnera med apelsinskal.
 
Vi valde att fräsa curryn med grönsakerna då smaken kommer fram bättre då.
 
På kvällen fick jag äntligen titta på Biggest loser som jag väntat en hel vecka på att få se.

 
Idag var det invägning på morgonen och jag visste väl egentligen att det skulle bli ett bra resultat med tanke på att jag skött mig riktigt bra denna veckan.
-0,9 blev veckans resultat och nu är jag endast tre hekto ifrån mitt 25kgs delmål och en belöning i form av klippning och färgning på salong.

Man blir riktigt peppad när det går bra! Jag måste dock bli bättre på att inte få dåligt samvete de dagar som de kör ihop sig och man kör i diket. Försöker leva efter ordspråket "Man kan alltid vakna som en viktväktare".
 
 
1 Anonym:

skriven

Recept på pannkakorna

Svar: Absolut! Jag gör ett inlägg om det :)
Malin

Kommentera här: