Örebroresa, träning och snökaos

Helgen var väldigt trevlig. Vi kom till örebro på eftermiddagen och blev chockade över hur mycket folk det var på stan..en lördag! I vanliga fall brukar den staden vara död på helgerna enligt sambon.
Butikerna var öppna trots alla helgons så vi kunde gå in på h&m och köpa en present.
Sedan började jakten på någonstans att äta, det var fullt på Jensens och fullt på café Java. Så vi hamnade på ett litet ställe inne i en galleria.
Jag tog en sallad, sambon tog en fläskfile med potatisgratäng och smurfan fick köttfärssås och pasta.
Tyvärr så var köttfärssåsen lite för starkt kryddad så hon ville inte äta. Vi märkte också hur otroligt känslig för tomat hon faktiskt är när hon åt utav gurkan som legat mot en tomatbit på tallriken. Hon blev helt röd runt munnen!
Så nu gäller det att tänka till när man lagar mat.
 
Vi strosade lite på stan efteråt innan vi gick och mötte upp sambons syster som kom och hämtade oss.
 
Under kvällen kom fler utav sambons syskonbarn och smurfans farmor och vi åt middag och pratade. Smurfan fick leka med sitt kusinbarn och det var full fart på ungarna ett par timmar.
Efter smurfan la sig efter åtta så satt vi andra uppe en bra stund.
Blev sent i säng för många utav oss.
 
På söndagen åt vi frukost och sedan packade vi ihop oss för att vi skulle åka in till Örebro till tolv.
Kom hem till sambons kompis med familj där det var kalas. Dottern i familjen fyllde år så det bjöds på fika, smurfan fick en hög med pasta till att börja med som hon slukade.
Hon lyckades därefter få i sig två bullar, en halv kaka samt frukten på tårtbiten som hon och jag skulle dela på :)
Själv åt jag en bulle..resten av smurfans kaka samt resterna av tårtbiten. Åt banan på tåget på vägen hem.

När klockan närmade sig två så började vi klä på oss för att gå till centralstationen och ta tåget hem.
Tåget var lite försenat men det gjorde ingenting för smurfan var mera hungrig och drog i sig en korv med bröd på pressbyrån också :D
Stod och frös innan tåget kom..tio minuter senare än det skulle gått egentligen.
Undertiden hade smurfan hunnit somna och hon sov sedan hela vägen till enköping då jag var tvungen att börja klä på henne ytterkläderna igen. Att ta av dem när hon sov var enklare än att sätta på dem kan jag säga.
Trött småbarnsmorsa och ännu tröttare smurfa

Kom till Enköping i lagom tid innan bussen till Uppsala skulle gå. Fick bra platser och jag och smurfan satt och lyssnade på Astrid Lindgren musik på vägen.
När vi kom fram till centralstationen så gick vi direkt och åt på favoritkinarestaurangen mitt över gatan. Vi var hungriga allihop..förutom smurfan.
Gick och handlade lite efteråt innan vi åkte hem och packade upp.
Blev en relativt lugn kväll annars.
 
I måndags så tränade jag efter jobbet..inte mitt bästa träningspass direkt.
Orkade knappt springa, benen kändes som cementklumpar och foten och knäet började göra ont efter bara 15 min. Blev en ordentlig powerwalk på bandet istället.
Riktigt irriterande när det blir så.

I tisdags lagade jag kycklingtacos med koriander och limeyoghurt. Riktigt gott!
Kryddade kycklingen med salt,peppar, ingefära och vitlök och stekte på, serverade med tortilla och grönsaker.
 
 
Igår var det snökaos i den här delen av landet men konstigt nog så gick bussarna här och pendeltåget bättre i tid denna dag än vad de gör annars.
Sambon åkte pendeltåg till barkarby för de skulle ha konferens..alla hans tåg fungerade under hela dagen.
Själv var jag nervös på eftermiddagen om jag skulle hinna fram till dagis i tid med tanke på all snö.
Tog en tidigare buss än jag brukar för att vara säker.
Var inga problem alls att åka buss, den var ett par minuter sen men det känns ju helt godtagbart med tanke på omständigheterna.
Klädde på smurfan massor med kläder innan vi tog vagnen hemåt. Det var då det riktiga träningspasset kom fram då de inte hade hunnit ploga alla gångbanor hemma. Det var inte helt lätt att plöja fram med vagnen i tre decimeter snö, vi har nämligen en ganska låg vagn vars varukorg gärna samlar upp snö.
 
Lagade mat, diskade och fixade till det lite hemma innan sambon kom hem. Plockade iordning i köket innan vi lade smurfan för natten.
Tittade på inspelat program av doobidoo innan vi gick och la oss. Riktigt trötta.

Eftersom sambon hade bytt arbetspass till idag så fick han lämna på dagis, tyvärr så innebar det också att vi fick kalla in barnvakten till att hämta på dagis då jag slutar sent idag.
Jag hade inte öppningen på jobbet idag så jag passade på att gå och träna på morgonkvisten. Klev upp tjugo i sex och åt frukost, klädde på mig, väckte smurfan och gick sedan till bussen.
Körde drygt en timme och idag gick löpningen bättre 5k på 34.20 utan betongben.
Däremot känner jag av att jag nog har fel skor då det inte ger något stöd där de borde göra det. Tänkte nog önska mig ett par ordentliga löparskor i julklapp och få dem utprovade i en riktig butik som typ gå & löpkliniken här i stan.

Fuskvägde mig imorse och om den siffran står kvar imorgon så blir jag riktigt glad! För då har jag nämligen nått en milstolpe som varit efterlängtad.
 
I eftermiddag är det invägning efter jobbet och imrogon är det invägning hemma. Känns som att det rullar på bra nu. Tror och tycker att träningen hjälper till riktigt bra..man blir mer motiverad att äta bra när man tränat.

Har ett pass planerat imorgon och på lördag har vi planer på att gå runt i stan och titta på allt ljus på Uppsala. Olika ljusintallationer som sätts upp i stan. Riktigt mysigt. Det ska dock bli riktigt kallt i helgen så det gäller att klä på sig ordentligt. I övrigt vet jag inte om vi har så mycket planerat, kanske blir lite pulkaåkning för smurfan. Blir lite överraskningar för sambon på söndag då det är fars dag.
 
Ser fram emot en riktigt mysig helg med min familj.