Tomtebesök, rensning och trötthet

I fredags var jag och smurfan på ljusfest efter dagishämtning.
Det var något som förskolor i hela sverige gjorde gemensamt. Barnen hade gjort ljuslyktor som sedan togs till kulturhuset i sävja och sedan tändes ett visst klockslag.
Det var mycket barn och föräldrar där men det var rätt mysigt. Det sjöngs ljussånger och hölls tal.
När vi började frysa så gick vi hem och lagade middag.
 
 
I lördags tog jag med smurfan till Ica Maxi för att hälsa på tomten. De hade något jippo just denna dagen med julpyssel för barnen och julmat och erbjudanden.
Vi höll oss till att julpyssla lite och smurfan fick ett par pepparkakor.
Lagom tills tomten skulle dyka upp gick vi in i butiken och ställde oss i kön till tomten.
Smurfan var riktigt exalterad...det var ju första gången hon såg jultomten. Hon har dock full koll på vem tomten är och att han delar ut julklappar.
Hon stod i kön med sin önskelista krampaktigt i handen och när det blev hennes tur så blev hon lite blyg men hon gick framåt och höll mig i handen.
Hon räckte över listan och sedan blev hon modigare. Hon vågade till och med sitta i tomtens knä och så fick jag ta lite bilder. Hon pratade med tomten om sina fina stövlar och sedan fick hon en stjärtlapp i julklapp.
 
 
Vi hämtade upp en korg som hon prompt skulle skjutsa runt på och det gällde att hålla koll så man inte körde på någon.
Hon fick ett litet utbrott när hon insåg att hennes namnsdagspresent inte fick öppnas på en gång så det krävdes en del övertalning och tålamod från min sida för att få henne lugn igen och sluta ligga och skrika på varuhusgolvet.
 
Vi handlade det vi skulle plus lite till och sedan gick vi och åt lunch innan vi tog bussen hem.
Blev verkligen en heldag men rätt mysigt att vara bara hon och jag på äventyr också.
Hon fick sova en stund när hon kom hem för då var hon riktigt trött, själv satte jag mig i soffan och vilade ut en stund.
Blev en rätt lugn kväll i övrigt.
Jag och sambon skippade tvn och spelade alfapet, lyssnade på musik och drack vin istället. En riktig myskväll.
 
 
I söndags blev jag rastlös efter frukosten och började röja undan hemma, plockade och fixade och när det var klart så kände jag att det var dags att ta tag i mina kartonger upp på vinden. Bar ner låda efter låda den dagen och sorterade och kastade och bar upp fulla kartonger igen. Sambon tog tre vändor ut med sopor och jag fick gjort väldigt mycket den dagen.
Kändes bra att ha röjt undan en massa gammal skit som jag inte vet varför jag sparade från början.
Nu har jag nog bara tre bokkartonger och en vanlig kartong kvar i förrådet som inte är sorterade.
Blev nog gjort i rättan tid också för snart ska julkartongerna ner från vinden.
Mest städ och plock denna dagen men riktigt trevligt när det var klart.

Helgen blev rätt kaloririk med vin och choklad samt en del glass.
Tyvärr så har början på veckan fortsatt i samma stil.
 
I måndags så åkte jag ner på stan efter jobbet och mötte upp sambon. Vi gick till en relativt ny indisk restaurang här i stan som heter Naan och chili. Verkligen bästa indiska restaurangen i Uppsala enligt oss. Första gången vi var där men det blir verkligen inte den sista!
Jag valde att äta det jag var sugen på för en gångs skull och tog en kycklingkorma. Så jäkla gott och väldigt mättande. Åt tyvärr lite för mycket..hade nog räckt med 2/3 av portionen egentligen.
Jag och sambon delade på ett vitlöksnaan.

Gick sakta därifrån då varje steg nästan fick en att må illa (ändå värt det).
Vi gick till systembolaget för att vi hade bokat in oss på en vinprovning. Vi skulle lära oss prova röda viner.
Riktigt trevligt och en bra ledare för det hela.
Fick lära mig en del nytt men det mesta visste jag nästan redan.
Ju mer klockan gick desto mer stressade blev jag och sambon då vi var tvugna att hinna in på affären innan de stängde kl 22.
När kl var 21.55 var vi äntligen klara och vi sprang de få metrarna till affären och racerhandlade.
Tog bussen hem och var inte hemma förrän strax före 23.
Tack och lov för tålmodig barnvakt.
Satt uppe till kvart i tolv och åt lite glass..varför vet jag inte men gott var det.
 
Igår skulle jag egentligen ha tränat efter jobbet men orkade verkligen inte och hade ont lite här och var i kroppen så jag valde att åka hem till min familj istället. Hade inte träffat smurfan på hela måndagen så det var inte utan att jag längtade lite.
Åt en supergod potatislasagne till middag och efter vi städat undan och lagt smurfan så satt vi i köket och julklappsplanerade och gjorde upp månadsbudget. Även denna dag så blev det glass och nu har jag lovat mig själv att det inte köps in någon mer glass när denna är slut. Blir så less på mig själv.
 
Imorse tog jag ett pass innan jobbet..hade ju gärna legat kvar i sängen ett tag till men sambon sparkade på mig och påminde mig om mitt glassätande igår så det var bara att pallra sig upp.
När jag väl är på gymmet och kommit igång så är det ju skönt men det är att ta sig dit som är det svåra.
Tog ett lättare pass idag utan löpträning för att det kändes bättre för knäet då. En timme senare efter styrketräning och backträning så duschade jag och åkte till jobbet.
 
Resten av veckan är rätt fulltecknad. Imorgon är det träning efter jobbet innan viktväktarmötet och på fredag är det spelkväll inplanerad efter jobbet.
Lördagen ska spenderas utan barn och med en kompis. Det blir julmarknad, make-up kurs på M.A.C, middag och bio. Ska bli riktigt skoj.
Någonstans mitt i allt detta ska jag hinna baka lite också..vi får väl se hur det går.
Söndagen ska adventspyntet upp och sedan blir det mera trevligheter.

Kommentera här: