Löpning, vårsol och kalas

I onsdags var jag iväg till ett gym här i Uppsala som inte öppnat än för att höra lite om deras koncept och om det verkar vara något för mig.
Känner mer och mer att jag vill byta gym. Trivs inte alls på det jag är nu. Mycket ungdomar, långa köer och alldeles för mycket parfymanvändande. Tjejernas omklädningsrum luktar alltid som en victoria secret butik och folk runt omkring en i gymmet luktar som en taxfreebutik. man kan ju få migrän för mindre. Ointresserad personal och PTs med bristande kunskaper som det verkar.
Näe jag scoutar nu efter något nytt men det jag var på i onsdags var inget för mig.
Deras form av cirkelgymträning passar inte mig och mina mål..samt att jag tyckte att deras månadskostnad på 1500:- var lite väl att ta i!
 
Var och handlade efteråt innan jag åkte hem till min familj.
 
Blev inget mer gymmande denna veckan..varken onsdagen eller torsdagen. Kände i kroppen att den var trött och sliten, hade verkligen ont överallt och tisdagens pass gjorde nog inte saken bättre.
Har funderat på att dra ner gymtiden till två dagar i veckan och låta kroppen få en återhämntningdag mellan passen, hitintills har jag tränat på i tre dagar i sträck och sedan vilat fyra dagar då det är de möjligheterna som finns med mitt schema.
Om jag istället tränar intervaller och styrka två dagar i veckan och kör distanspassen utomhus på kvällen så kanske det är skonsammare mot leder och knän.
 
Fredagens vägning gick som förväntat +0,5. Med tanke på helgen som var så är jag förvånad över att det inte blev mer. Det kommer kanske visa sig kommande fredag istället. Vem vet. Tappat greppet lite känner jag. Försöker verkligen komma tillbaka till gamla rutiner men det är svårt. Nu är det dessutom en massa kalas och påsk på g!
 
På eftermiddagen läste jag nyheterna på nätet om terrorattacken. Kändes märkligt men väntat. Var inställd på att det skulle hända även i Sverige förr eller senare. Skickade sms till min syster och frågade om hon var hemma. Det var hon men hon och en kompis hade tänkt dra in till stan den dagen men det blev inte av..tack och lov! Lider med de som förlorat någon i attacken.

Efter detta försökte jag hålla lite koll på vad som hände i kollektivtrafiken då vi skulle till stockholm dagen efter.
Verkade som att de var igång på kvällen igen.
 
Åkte ner till stan och mötte upp sambon innan vi gick och försökte få i smurfan lite mat. Bråk och skrik och ville inte alls äta. Jättekul kväll det kommer bli tänkte vi.
Träffade våra vänner och gick iväg till scandic där vi skulle äta "räkfrossa" dvs räkor med tillbehör. Däremot fanns det mycket annat också. Som musslor, två sorters lax, grönsaker, västerbottenostpaj, bröd, ostar, kex, rostbiff, mozzarella, m.m. Åt alldeles för mycket och inte bara av räkor tyvärr. Klarade mig hyfsat ändå men det var tur att jag sparade rätt många points till middagen.
 
Efter middagen så gick vi till affären och handlade, försökte få smurfan att somna på vägen med tanke på att klockan var mycket. Dröjde tills vi satt på bussen innan hon somnade.
När vi kom hem så lade vi henne bara i sängen med kläderna på och där sov hon till sju dagen efter.
 
Blev väckta av smurfan vid sju och efter vi dragit oss ett tag så var det bara att kliva upp och göra sig i ordning och äta frukost. Jag kollade att tågen gick som de skulle medans vi klädde på oss och packade ihop det vi skulle ha med oss.
Vi tog tåget till flemingsberg och gick till centrum för att äta lunch och handla lite blommor.
Smurfan var inte på världens bästa humör sedan jag nekat henne att äta en bit banan som hon tappat i marken men hon fick i sig lite mat i alla fall.
Promenerade hem till föräldrarna dit min syster med familj kom, min kusin med hennes familj samt min mormor som var anledningen till kalaset då hon fyllde år i onsdags.
Vi fikade tillsammans och smurfan var helnjöd över att få saft och kakor :) Ungarna lekte hejvilt men var lite blygare än de brukar.
 
 
När klockan närmade sig fyra så började vi tänka på refrängen som man brukar säga och packade ihop oss.
Fick skjuts till älvsjö station och tog tåget hem. Smurfan somnade på vägen hem och vi väckte henne inte förrän vi kommit fram i Uppsala.
Packade upp och gjorde iordning middag så småningom.
Potatismos och köttbullar till smurfan och tacos till mig och sambon.
Efter läggning satte vi oss och kollade på film, jag höll dock på att somna men när det väl började bli spännande i filmen så kunde jag inte låta bli att fortsätta titta.
 
Strax efter elva på kvällen tror jag det var så hörde jag en duns från smurfans rum och rusade in. Då låg hon på golvet och verkade ha ramlat ur sängen, det dröjde ett tag innan hon började gråta hysteriskt. Skiträdd blev jag! Vi tror att hon börjat gå i sömnen men denna gången ramlade hon nog ur i sömnen snarare. Försökte prata lite med henne men hon var så trött att hon lade sig ner självmant och somnade om på stört.
 
Fick sova till sju även på söndagen och det var strålande väder ute.
Vi började med en frukost i vardagsrummet vilket inte tillhör vanligheterna. Satt och myste en stund där på morgonen innan jag började plocka undan och fixa iordning mig för en löparrunda.
Första löparrundan utomhus för säsongen och det kändes riktigt härligt! 45min totalt blev det och ca sju kilometer i makligt tempo. Tanken är lite att känna på underlaget och arbeta upp ett tempo så småningom, nu handlade det mest om uthållighet. Kom i alla fall fem kilometer innan jag kände att jag behövde gå en liten stund. Då var jag rätt stum i benen.
 
När jag kom hem så bytte jag om och övriga familjemedlemmar klädde på sig och så gick vi ut på en promenad.
Syftet var att mäta tiden det tog mellan hemmet och smurfans sommardagis, det vill säga den förskola som områdets barn går i på sommaren när personal har semester och det är färre barn i förskolorna i upptagningsområdet.
Hon fick leka lite på gården en stund innan vi gick vidare. Bakom förskolan finns det en lekplats som vi utforskade noga. Åkte rutchkana, gungade och klättrade. Någon hade riktigt skoj!
 

Efter detta så fortsatte vi och mätte hur lång tid det tog mellan förskolan och närmsta busshållsplats och sedan gick vi till affären.
Vi handlade och köpte en varsin glass, vilket smurfan var mycket nöjd med!
Jag provade den nya magnumglassen med choklad och hallon, supergod!
 
Vi gick hemåt och smurfan varvade mellan att gå/springa och åka vagn.
Till slut blev hon för trött och ville bara åka vagn. Då försökte vi få henne att somna istället och efter en liten omväg hem så sov hon gott.
Promenaden hem från affären tog en timme, normalt sett så tar den drygt 20 minuter :D

Var rätt mör i benen efter löppass och promenader men eftersom det var fint väder så passade vi på att vårstäda balkongen. Det gick dock rätt fort då vi täckt över allting med presenning.
Sedan satt vi och njöt i solen, jag med ett glas vin och sambon med öl.
 

När vi väckt smurfan så satt vi ute alla tre och åt frukt :) Jösses vad den ungen kan äta vindruvor!
 
Lite senare gick jag och smurfan in och började titta på film. Sambon satt kvar en stund till innan han gick in och lade för att sova middag en stund, hans pollenallergi gör så att han är trött i princip jämt.
Jag försökte få en blund i soffan men det gick inte smurfan med på så jag fick försöka hålla mig vaken istället.
När sambon vaknat satt vi i soffan alla tre och tittade på film och busade. Smurfan busade mest :D
 
Sambon gick och lagade mat efter ett tag, jag gick och duschade och smurfan gick in i sitt rum och målade.
Smurfan och sambon åt pasta och köttfärssås till middag och jag åt kyckling marengo med pasta. Lite frysrensning är alltid bra.
Efter maten kilade jag upp på vinden och hämtade påskpyntet. Tydligen hade vi slängt påskduken så vi måste köpa ny. Den var gissningsvis besudlad av en liten smurf skulle jag tro.
Undertiden jag var på vinden så började sambon göra iordning smurfan för läggning och sedan tog jag över medans sambon gick och diskade.
Efter en strålande läggning och en underbart trevlig dag så satte jag och sambon oss i soffan och tittade på film och åt lakritsglass :) Sämre kan man ha det!
 
Imorse insåg jag att jag hade träningsvärk i benen och att gymmet inte direkt lockade med snabba intervaller.
Sambon kom med förslaget senare att jag hade kunnat kört ren styrketräning istället men så långt tänkte inte jag imorse under trötthetsdimmorna.
Blir lite omplanering i schemat men det gör inte så mycket, ska försöka få till en löparrunda ute även denna veckan :)
 
Tänkte att jag skulle ordna till smurfans påskägg i veckan och födelsedagspresent ska inhandlas till smurfans kusin som fyller tre på lördag.
 
Jag och smurfan kommer få vara själva på fredag då sambon jobbar och han jobbar även hela påskhelgen.

På lördag så åker jag och smurfan till stockholm för att fira påsk.Tyvärr så går det inga pendeltåg mellan stockholm c och älvsjö under hela påskhelgen men min kära svåger har lovat att hämta oss vid centralen :)
På söndag blir det kalas hemma hos min syster med familj för smurfans kusin.
 
En riktigt trevlig vecka ser det ut att bli.
 
 
 
 
 

Kommentera här: