Försök till sammanfattning del 2

Måndagen den 24e ägnade jag åt hushållssysslor. tvättmaskinerna i tvättstugan gick varma och det städades och plockades en massa.
På kvällen efter middagen kom våra vänner över för att hämta dotterns vagn och stannade på kaffe och glass. Spontant och trevligt, precis som det ska vara.
 
Den 25e kom mina föräldrar hit runt lunch och vi åkte nästan direkt till Ulvakvarn och plockade jordgubbar. Det blev ett par kilo och smurfan var helnöjd då hon älskar jordgubbar och kunde äta nästan hur mycket som helst! Tur att mormor gav henne de största jordgubbarna :D
Efter vi plockat färdigt åkte vi ut till Odinsborg och fikade/åt lunch och var kvar där ett bra tag. Handlade lite på vägen hem och sambon hade redan kommit hem när vi väl kom in genom dörren på kvällen.
Vi lagade mat och umgicks hela kvällen. Det blev fylld kyckling med rotsaker och honey-mustarddressing till.
La oss i rätt bra tid ändå.
 
Efter den sena frukosten dagen efter så fick vi besök av en kompis ifrån Örebro som stannade på en kopp kaffe och pratade lite. Mycket trevligt.
Sedan åkte vi ner på stan för att uträtta ärenden och fika på Storken. Efter vi fikat så åkte vi hem och mamma och pappa åkte hem till sig.
Vi däremot hade planerat in en grillmiddag hemma hos våra vänner så vi packade ihop oss och drog iväg och åt middag och hade trevligt hela onsdagskvällen. Smurfan fick kläder och stövlar som deras dotter inte kunde ha längre. De är väl för snälla!
 
Den 27e var det invägning på morgonen hos vv igen. Visste att det inte skulle se lika bra ut då det blivit en del vin och god mat den senaste veckan. +0,7kg blev det men jag visste ju varför också.
Jag uträttade lite ärenden efteråt och sedan fick vi en förfrågan om vi ville följa med till Thun´s utanför uppsala. En varuhus som jag trodde var som Ullared..men så var det tack och lov inte.
Så jag och smurfan drog oss hemåt och blev upplockade någon timme senare och så åkte vi ut till Thun´s. Vi började dock med lunch då vi alla var hungriga. Sedan blev den en del shoppning. Riktigt skoj!
Dessa skor ropade på smurfan!
 
Vi tog en tur förbi coop på vägen hem och handlade lite innan vi tackade för det trevliga sällskapet och tog oss hem.
Mitt i alla matlagning på kvällen så kom leveransen från ica med vår månadshandling så allt annat fick pausas så jag kunde få in varorna i kyl och frys.
Slarvade lite på kvällen och åt godis som jag inte borde ha ätit. Vet inte riktigt varför.
 
På fredagen sen var det ingen rolig invägning +1,4kg men jag får verkligen skylla mig själv.
Smurfan bråkade massor på morgonen och jag kunde knappt vänta tills förskolan började igen..både för hennes och för min skull.
Missförstå mig rätt..jag älskar min dotter men ibland är det bättre att hon får vara på sitt dagis med sina kompisar istället för att vara med sina föräldrar hemma i två månader utan samma tillgång till stimulans som en treåring behöver. Även föräldrar behöver få trycka på pausknappen.
Smurfan var i alla fall sur hela förmiddagen och dessutom spöregnade det. Jag hade ingen större lust att städa men jag plockade och fixade lite under morgonen och strax innan lunch åkte vi ut till ikea och åt lunch och handlade lite.
 
Smurfan hoppade in sina nya gummistövlar i de största vattenpölarna hon kunde hitta.
 
 
I lördags tog vi en tur till Leos igen med våra vänner.
 
Ungarna körde på i 4½ tim med paus för lunch naturligtvis.
smurfan hade väckt oss kl fem på morgonen med en blöt säng så det var bara att riva ur sängkläder och duscha unge innan man knappt var vaken. Så jag var rätt sliten under dagen.
På kvällen lagade jag regnbågspannkakor till ungarna som verkade mer sugna på att leka. Jag gjorde iordning det mesta till middagen också så allt sambon behövde göra när han kom hem från jobbet var att ta hand om lammrostbiffen. Så till middag blev det lammrostbiff med klyftpotatis och tzatziki.
Otroligt god så åker ni birka så köp hem den!
 
Alltid trevligt med middagsgäster.
Tog oss en titt på smurfans tomatplantor på balkongen under dagen. det tar sig och snart blir det nog tomater också.
 
I söndags vaknade jag och smurfan halv nio..så skönt! satt vid datorn och planerade och fixade hela förmiddagen och efter lunch tog jag och smurfan en långpromenad och tog en tur förbi affären på vägen hem. Vi åt glass och kollade på insidan ut när vi kom hem.
Till middag åt jag och sambon saffranspasta med räkor. riktigt gott.
 
Igår var den första officiella arbetslösa dagen för mig *suck* så jag försökte att tänka på annat och mer roliga saker. Lämnade smurfan på dagis vid 9 vilket var väldigt spännande. Kul med nya barn och nya fröknar.
Promenerade ner på stan i maklig takt och utförde lite ärenden innan jag åt lunch på Frenchies som är ett ställe jag inte ätit lunch på förut. riktigt god mat och det ska bli spännande att testa deras a la carte.
Currystekt kyckling med koriander, rostade primörer och kimchimajonäs. Väldigt gott.
Gick in på rådhuset och fyndade på deras rea vilket inte händer så ofta och dessutom är jag glad att jag faktiskt kommer i några utav deras kläder för det var jag väldigt skeptisk till innan jag gick ner mina 40kg, då hade jag nog inte ens gått in och försökt.
 
Tog en sväng runt stan och tittade lite innan jag gick till frissan och fick en snygg färgning och klippning.
 
Handlade lite innan jag åkte hem.
När vi kom hem så hade smurfan fått för sig att hon skulle minsann lära sig cykla och hon lovade att inte bli arg.
Tror ni inte ungen lär sig cykla bara sådär! Hon var ute i en timme! Visserligen får man putta lite i uppförsbackarna och det är lite trögstartat ibland men hon har fått in tekniken. Hon ville verkligen cykla till dagis dagen efter.
 

Gick in och åt middag efteråt och sedan var det läggdags för henne.
Jag och sambon åt lammtacos av gamla rester.
Han kollade på GoT och jag låg och tittade på netflix i sängen. en mycket behaglig måndag men inte utan ont i knän och rygg. Kom upp i närmare 20000 steg under dagen.
 
Idag tog vi mycket riktigt cykeln till dagis..men det var inte utan gnäll då och då. Hon ansåg att cykeln tramsade. Jag propsade på att man måste trampa annars går inte cykeln framåt. Vi hade som tur var inte bråttom så det fick ta den tid det tog.
Jag tog mig en löparrunda efter lämningen och målet var att klara mig runt springandes och inte pausa en enda gång. Vilket jag faktiskt klarade. Inte alls på samma nivå som innan semestern men definitivt bättre än för någon vecka sen. Så jag tog mig runt fem km på 32 min. Inget pers men det var inte meningen heller. Tanken är att komma i form för att springa milen igen innan tävlingen om två veckor!
Har dragit ut nya träningschemat för att komma igång igen så nu blir det varnnan dag löpning och varannan dag gym. Kan vara så att jag kör lite intervaller på gymmet också ..vi får se.
 
Efter löpningen idag så har jag arbetat administrativt med alla papper och formulär till arbetsförmedlingen och a-kassan samt en massa annat.
Ja just ja..satt 50min i kö hos alfa-kassan för att fråga en fråga som tog 30sek att svara på..sweet!
Ikväll blir det återigen lammrester fast denna gången med rotfrukter i  ugn.
 
Imorgon blir det möte på arbetsförmedlingen vid kl 9 och sen ett gympass efter det.
De har nu ett smidigare system för inskrivning så istället för att åka dit när de öppnar och stå i kö i två timmar din första arbetslösa dag så kan du skriva in dig på hemsidan och sedan boka en tid med en handläggare. Så sjukt smidigt! Så skönt att de kan göra något bra ibland också :)
På kvällen ska sambon iväg och spela så jag får äta middag men smurfan och sedan ha kvällen helt fri till att göra vad jag vill.

På lördag ska vi på utflykt till stockholm och titta på den interaktiva utsällningen med Pettsson som de har på kulturhuset. På kvällen ska sambon på bio en en vän medans jag drar i väg till dennes fru och dotter med smurfan och dricker vin och äter ost :D Bra byte tycker jag!
 
Ha en väldigt fin vecka!

Kommentera här: