Storstädning,bio och fortsatt sjuk

I lördags blev det en rätt lugn dag. Smurfan var fortfarande för dålig för att gå ut och leka och dessutom så hade det snöat så pass att det knappt gick att gå ut. Dåligt plogade gångbanor så vitt vi kunde se från vårt fönster.
Framåt eftermiddagen kände jag ändå att jag var tvungen att komma ut då smurfan fortfarande inte var på sitt muntraste humör. Skulle tro att hon var väldigt understimulerad efter att ha varit hemma i över en vecka.
Så jag tog en lång promenad trots min förkylning och det kändes faktiskt helt ok. Riktigt fin dag med strålande solsken och gnistrande snö. Det visade sig dessutom att i princip alla vägar var plogade förutom vår lilla stump utanför vårt hus. 
 
 
 
Handlade lite på vägen hem och kände att jag gjort mig förtjänt av en riktigt lång dusch. Smurfan sov när jag kom hem så det var lugnt och tyst i lägenheten. Satte mig i soffan med min nya tidning och tog det lugnt innan vi gick och väckte smurfan.
 
Blev en rätt händelselös dag generellt sett förutom våra duster med vårt obstinata barn. Satt och läste lite barnpsykologi vid frukosten men tyckte inte att det gav något handfast direkt. Fick väl en liten tröst i att hennes beteende inte är ovanligt.
 
I söndags var vi alla tillräckligt friska för att ge oss på att städa. Tanken var att damma och dammsuga lite men slutade med en ganska ordentlig städning. Jag svabbade av hela badrummet och dammsög hela lägenheten medans sambon dammade och torkade och sprang upp och ner till tvättstugan då och då.
Smurfans rum sparade vi till dagen efter.
På eftermiddagen tog jag bussen in till stan och mötte upp min kompis och vi tog oss till bion. Yes..lite välförtjänt egentid. Vi såg fantastiska vidunder och delade på en liten popcorn. Var precis lagom faktiskt.
Kändes som man fick en liten paus och kunna samla kraft inför måndagen.
Efter bion gick vi till den indiska restaurang som blivit vår favorit. Åt en mycket god Vitlökskyckling sizlar med vitlöksnaan och det var tur att jag hade sparat points under dagen. Indiskt är gott men inte pointssnålt.
 
Handlade på vägen hem och kom hem rätt sent. Satt uppe rätt länge..la mig inte förrän halv ett. Jag skulle ju inte till jobbet dagen efter eftersom förskolan hade studiedag på måndagen och jag därmed var föräldraledig.
 
Igår väckte smurfan mig vid halv åtta. Heelt ok! Hon var på rätt bra humör hela dagen och vi hjälptes åt att storstäda hennes rum. Vi plockade bort och slängde en del leksaker och gick igenom hennes byrå och plockade bort för små kläder och plockade fram nya kläder som hon vuxit i.
Hennes rädsla för dammsugaren verkar i alla fall ha gett med sig:
 
Hon skulle hjälpa mamma att städa.
 
Efter detta blev det lunch och sedan tyckte i alla fall jag att hon skulle sova en stund. Höll på i över en timme att försöka få henne att somna men det gick inge vidare.
Gav upp mina försök och hon hjälpte mig att vika och sortera tvätt istället. När vi lagt in allt på sin plats så klädde vi på oss och gick ut.
Tog en promenad till biblioteket och lånade böcker. Smurfan gick hela vägen dit och hem men det var inte utan gnäll och protester. Hon var så trött när hon kom hem att hon verkligen bad om att få sova. Så jag lät henne sova i en timme trots att klockan var lite för mycket. Satte mig och tittade lite på tv en stund och gick sedan och duschade.
När jag väckt smurfan en timme senare så satt vi en stund och läste ur de nya böckerna innan jag började med maten.
Hon fick chicken nuggets och makaroner precis som hon önskade och jag började med min och sambons middag som var chicken korma.
 
När sambon kom hem så läste han för smurfan en stund innan det var dags för henne att sova.
Lade henne och sedan satte vi oss och åt middag.
 
Till kvällen blev det lite frukt och filmen Stig-Helmer story. Det blev en rätt bra avslutning på ledigheten även om sjukdom varit ständigt närvarande.
 
Jag har under helgen fått begynnande bihåleinflammation vilket gjort mig lite hängig och slö samt sjukt täppt i näsan. Det som stör mig mest är att de sabbar mitt träningsschema som jag gjorde upp i förra veckan. Så nu får jag göra om allt. Inte fasiken kan man löpträna med förkylning i kroppen. Så det verkar som att det inte blir så mycket träning i veckan.
Funderar på att köra lite yoga ikväll när jag kommer hem och smurfan lagt sig. Någon form av fysisk aktivitet behöver jag.
 
Det var rätt skönt att vara tillbaka på jobbet idag. Det blir nästan som en semester i jämförelse med veckan som gått. Skönt att vara tillbaka i rutiner och få lite struktur i vardagen.
På söndag åker jag och en kompis till stockholm för att gå på Phantom of the opera på cirkus..det ser jag verkligen fram emot!
 
Ha en trevlig vecka!

Kommentera här: