Vab..igen, invägningar och presenter

I tisdags eftermiddag så ringde de från smurfans förskola och sade att hon va lite hängig och inte riktigt sig själv, åt inte, lite förhöjd temperatur (37,7) och väldigt klängig. Så de tyckte att hon nog behövde vara hemma en dag eller så.
När jag hämtade henne efter jobbet så blev hon glad men verkade också lite ledsen och kelsjuk. Däremot så verkade hon inte sjuk.
Hon fick ändå stanna hemma på onsdagen för att vara säker på att hon var frisk.
 
På onsdagen så åt jag och smurfan frukost i vardagsrummet framför tvn enligt hennes önskemål.
Hon åt en riktigt bra frukost och var pigg och glad.
Under förmiddagen så plockade vi lite hemma, läste sagor och tittade på film.
Vi sorterade tvätt och sedan åt vi lunch.
Det blåste enormt mycket denna dagen men jag tänkte ändå att vi skulle gå ut på en promenad, bland annat för att hon skulle kunna sova i vagnen och för att jag skulle få mig en powerwalk.
Så  efter lunch så klädde vi på oss och gick ut. Jag hann inte komma långt innan hon somnade in och sedan tog jag en ordentlig powerwalk i motvind och kastvindar från sidan som höll på att ta med sig vagnen emellanåt kändes det som.
Tog en tur förbi affären på hemvägen och handlade lite och när vi väl kommer ut därifrån så börjar det snöa!
Så bitande små snökorn kom farandes i den starka vinden och piskade mig på kinderna på vägen hem..jippie.
Smurfan sov forfarande under regnskyddet så hon märkte aldrig av något.
Kom hem efter 7,5km promenad, blöt och trött. Kall var jag dock inte då jag klätt på mig ordentligt innan vi gick ut. Snarare svettig.
Hängde upp blöta kläder och packade in varorna i köket.
Satte mig en stund i soffan och åt mellanmål innan duschen. Lagom tills jag skulle börja duscha så vaknade smurfan till i vagnen.
Klädde av henne och hon satte sig i vardagsrummet framför tvn medans jag duschade.
 
Någonstans efter duschen så började saker och ting gå fel för fröken..det typiska tre-årstrotset kom fram efter att ha legat gömt under hela dagen.
Resten av eftermiddagen så var det inte mycket som passade.
Jag hade tur att jag serverade potatismos och köttbullar till middag annars är frågan om hon hade ätit någon mat alls.
Kände i alla fall efter den dagen att hon verkligen var redo för att gå till dagis dagen efter.
 
Smurfan har varit rätt orolig sedan hon började förskolan igen och har sagt flera gånger att hon inte tycker om sina fröknar och att hon inte tycker dagis är roligt osv.
Det var först i onsdags som det slog mig varför hon varit så nere och avog till förskolan.
Under jullovet så började de med renoveringen av smurfans dagis, detta arbete ska fortgå under ca ett års tid vilket gör att verksamheten har fått flytta till nya lokaler under denna period.
Det är samma pedagoger och samma barn men smurfan är rätt känslig för förändringar och speciellt nu efter att ha varit hemma så länge och sedan komma till nya lokaler. Även fast hon visste om att det skulle bli så så är det nog svårt för en två-åring att förstå vad det innebär i praktiken.
Så just nu känns det lite som att skola in på nytt men jag har informerat personalen om detta och sagt att hon kan vara ledsen och klängig en period men att det säkert lägger sig efter ett tag.
 
Igår var det ledset vid lämning men det är bara att bita ihop, jag måste ju jobba och hon måste vänja sig.
Väldigt skönt att vara tillbaka på jobbet igen, behöver nästan den där ensamtiden efter de senaste veckorna.
Att vara på jobbet är nästan semester i jämförelse med att vara hemma och vabba med obstinat och understimulerad unge ;)
Efter jobbet tog jag en långpromenad runt stan för att fördriva tiden innan viktväktarmötet så jag fick ihop i alla fall 50min :)
 
Invägningen gick som väntat efter en vecka utan träning, förkylning och lite fusk. +0,6kg men jag har också en känsla av att det är en hel del vätska iom min förkylning. Kan knappt vänta innan jag får göra mig av med det på gymmet.
Riktigt fullsatt på mötet igår, brukar inte alls vara så många men så är det också efter nyår och en hel del nya som droppar in. 

När jag kom hem så hade min -45kg present till mig själv kommit med posten:
 
Så nu ska jag byta taktik lite i min träning. Förhoppningsvis så ska de träningscheman som finns i denna bok hjälpa mig inför mina lopp. Jag har fram till maj på mig att komma i form ordentligt.
Nu gäller det att planera in träningen så jag lyckas nå mina mål. 
Såhär direkt efter en förkylning så tänkte jag nog börja lite lätt..känns dumt att dra på med värsta dunderpasset direkt efteråt så det blir nog mer styrketräning och någon 5km till att börja med för att komma igång igen.

Till middag så åt vi filégryta med pasta, ett riktigt bra recept ur var dags mat från viktväktarna och efter maten så blev det soffan och big bang theory för min del. Sambon satt mest och sov.

Invägning hemma i badrummet imorse och som jag trodde så visade den på +0,5kg..väldigt väntat med tanke på gårdagens resultat.
Åt frukost och klädde på smurfan innan vi promenerade till dagis. Lika ledsen smurfa idag vid lämning men det brukar ju lösa sig.
Satt och lyssnade på träningspodden på vägen till jobbet (numera är den alltid i lurarna när jag åker buss eller promenerar).
Tänkte ägna lediga stunder på jobbet idag med att läsa i min nya bok och få inspiration,motivation och kunskap inför mina nya utmaningar.

Fiskburgare står på menyn idag för mig och sambon, blir kanske vanlig burgare till smurfan. 
Imorgon har vi vänner som kommer över för lite spel och det var ett tag sen så det ska bli kul. Vi tänkte bjuda på kycklinggryta med mango chutney.


Hoppas ni får en fin helg!

Kommentera här: