Att vara föräldraledig i Juli

Sedan sambon gick tillbaka till jobbet så har det varit mitt ansvar att laga mat och även planera den.
Så förra veckan blev jag inspirerad och lusläste en del utav mina viktväktarkokböcker. Planerade fyraveckors matsedlar på en eftermiddag. Väldigt roligt att få prova nya saker och nu när både sambon och jag tagit tag i oss själva igen och vår kosthållning så fungerar det superbra. sambon har tappat fem kilo av sin semestervikt på bara en vecka. Supertrongt! Är verkligen stolt även om jag kanske inte alltid håller med om hans metoder men det är upp till honom. Själv kan jag inte gå ner så snabbt då jag väger betydligt mindre och har mindre att ta av. Jag är däremot på väldigt god väg såhär efter en vecka.
Så mycket träning har det inte blivit, del pga brist på motivation men också för att jag inte har samma tid som förut.
 
Blivit en del promenader men mest har jag försökt ta tag i kosten så att den fungerar.
 
I onsdags hade vi spelkväll och jag skulle laga mat. Chilli på kyckling med bakad blokål till och ris.
Följde receptet på ugnsbakad blomkål precis som det stod en inte fasiken blev den klar för det. Fick ta den som efterrättt och jag fick skriva om receptet. Undrar om kocken som krev receptet har en superugn för det stod inget om varmluftsugnar i den.
 
I torsdags var jag och besökte jobbet en sista gång innan deras flytt till nya lokaler. Hade bakat ur viktväktarnas nya bakbok..Fika!, en äppel- och morotskaka med frosting. Supergod och enkel att göra.
Var väldigt trevligt att se dem igen och jag fick present och en blomma.
De är för gulliga!
 
Efte besöket på jobbet så tog vi en promenad ut till ikea..vilket är en ganska rejäl promenad.
Gick in på toyr us och kom ut med en riktig fräsig keps till smurfan.
Gick till ikea och åt lunch.
Vi handlade lite innan vi tog bussen hem.
 
Det har blivit en cykeltur till och från stan i fredags vilket innebär 16km ungefär..med drygt 15kg på pakethållaren!
En trevlig tur till och från biblioteket hur som helst även om jag inte kan begripa hur en människa kan få motvind både dit och hem!
 
Till middag provade jag något nytt.
Jag gjorde halloumiburgare med grönsaker (riven morot,squash och halloumi som man blandar med ägg och kryddor) till mig och sambo och barn fick äta vanliga burgae. Till detta gjorde jag sötpotatispommes och sallad.
Kanongott!
 
I lördags var jag med smurfan och en komis till Leos lekland och härjade. Med betoning på härjade! Vi sprang runt där i säkert 2½ tim innan vi tog lunch. Det är lite fattigt med nyttiga alternativ men valet föll på en grekisk sallad som var riktigt god.
'
 
Efter vi kört slut på oss själva där så åkte vi till myrorna och lämpade av en del kläder som jag rensat ur och ville bli av med. Kunde inte låta bli att kolla runt bland barnböckerna när jag ändå var där så jag kom hem med lite också.
 
På söndagen hade jag och smurfan en riktig slappardag. Hon satt inne på sitt rum och lyssnade på sagor och pusslade och jag satt halva dagen och läste en bok!
Vet inte när jag hade ro i kroppen att göra det sist.
Lästa halva boken av bara farten..men så hade jag en känsla av att jag läst den förut också.
 
Så det blev inte mycket gjort den dagen men det var skönt det med :)
 
I måndags var sambon ledig men skulleiväg till vårdcentralen på förmiddagen.
Jag och smurfan åkte iväg lite senare och gick in på leksaksaffären och kom ut med ett pussel. Hon har blivit så himla duktig på att lägga pussel så jag tänkte att vi får avancera lite och köpte ett på 30 bitar (det la hon på typ 10min när vi kom hem..suck). Vi får nog börja köpa 4-5årings pussel nu.
Gick till biblioteket och lånade lite sagor på cd som hon kan sitta och lyssna på hemma när hon pysslar på sitt rum.
Mötte upp sambon när vi var klara och sedan tog vi en kaffe på stan innan vi handlade och åkte hem.
 
Till middag åt vi potatissallad gjord på kvarg, bbq-kyckling och sallad.
'
 
Igår påbörjades ett riktigt stort projekt. Projekt storstäda hela hemmet!
Började i smurfans rum och tog varenda vrå och drog fram soffa (som väger bly) och alla andra möbler och verkligen torkade rent allt!
Tog också hallen medans jag ändå var igång. Detta tog mer eller mindre hela dagen med lite avbrott för lunch och lite annat. Så nu ha jag bara resten av hemmet kvar och de jävligaste rummen tyvärr. Tänkte ta köket imorgon (jippie).
Smurfans rum var i alla fall kanonfint när det blev klart:
 
Till middag blev det blomkålsfräs med kryddig korv.
 
Idag gick vi först till en lekpark och gungade och sedan gick vi ut till boländerna och ikea vilket tog ca 50min.
Där åt vi lunch tillsammans med alla andra som var lediga. När vi var klara där så gick vi och handlade och tog sedan bussen hem Många fler knop än så blir de nog inte idag tror jag.
 
Under veckan som gått så har jag hunnit med ett konsumenttest:
 
Har haft den ståendes i kylen utan att det blivit av att jag smakat.
Vilket är synd och skam för detta är bland det godaste jag har ätit i proteinpuddingsväg någonsin! Gillar man after eight så gillar man denna! Helt galet gott!
 
Under veckan har jag också provat en ny variant av bananglass och mixat ner jordnötssmör i smeten, också sjukt gott men den lilla touchen av stevia oms jag hade i lyfte den ordentligt. Nästa gång tänkte jag prova med proteinella istället vilket är en annan variant av nutella.
 
Annars hade min sommar mest bestått av skålar som ser ut såhär:
Jag knarkar körsbär och jordgubbar! Jag tänker att det är bäst att passa på medans det finns :)
 
I övrigt denna vecka så fortsätter städningen och invägningar som ska bli väldigt spännande, en spelkväll samt en pardejt på lördag med middag och bio. Tänkte hinna med löpning och gym också under dagarna som är kvar.
 
Har också en nyhet angående smurfan som kanske verkar banal för många men som för oss föräldrar är väldigt stort!
Under fem nätters tid så har nattblöjorna varit torra på morgonen och nu natten mellan tisdag och onsdag så fick hon sova utan och det gick galant! Nu är det verkligen slut på allt vad blöjor heter!
Vår stora smurfa!
 
Ha en bra helg!

Kommentera här: