Sista april i Uppsala 2017, invägningar

Det blev ingen träning i onsdags.
De ringde från dagis på eftermiddagen och sa att smurfan var sjuk, de sade att hon hade feber och förkylning. Jag stängde på jobbet och kunde inte hämta och sambon kan inte direkt kasta sig på tåget hem.
Barnvakten kunde hämta som tur var men det blev vab tors-fre.
Jag och sambon möttes upp på stan och handlade innan vi åkte hem och löste av barnvakten.
Smurfan hade ingen feber på kvällen men var snorig och hes.

Sambon vabbade på torsdagen.Smurfan hade varit pigg och glad under dagen och ingen feber. Hon hade säkert kunnat vara på dagis i alla fall.
Själv var jag på viktväktarna efter jobbet. Vägde in mig och det var ett bra resultat -0,8kg. Helt nöjd :)
 
Fredagen var det min tur att vabba.
Började med en kanon invägning på  -1,5kg och är återigen på -45 för tredje gången.
Sambon åkte till örebro denna dagen och han åkte efter frukost.
Jag och smurfan åkte ner på stan på förmiddagen och träffade en kompis. Vi shoppade lite, jag köpte bland annat en ny sportbh och bikinitrosor som var på rea.
Passade även på att köpa en ny löparjacka när stadium hade 25% på ett helt köp.
Jag hittade capribyxor på kappahl med 20% rabatt.
Vi åt lunch och fikade på stan och trots att smurfan inte sovit så skötte hon sig hyfsat bra.
Jag bokade tid hos en naprapat på idrottsskadecentrum för att ta en titt på mitt knä som spökar så jag inte gör det värre så jag inte kan springa alls.
Gick och vaccinerade smurfan mot hepatit inför resan. Hon blev lite ledsen men det gick över fort och hon valde en liten gul dinosaurie som leksak efteråt.
Klart man ska ha monsterplåster!
Smurfan somnade på vägen hem från stan och sov tills vi kom hem. Det behövdes kan jag säga.
Hon var utan blöja hela dagen och det gick superbra! Om hon nu bara kunde lära sig att gå på toaletten på dagis också så vore det kanonbra.
Smurfan fick lägga sig efter middagen och jag började precis bli klar med min mat. Åt kyckling med rostad sötpotatis framför tvn.
Satt sedan och kollade på film och lade mig rätt sent.
 
Väcktes kvart i sju av smurfan på lördagen.
Vi åt frukost och skulle sedan börja städa. Smurfan skulle hjälpa till med att städa sitt rum, det gick sådär....
Det var hyfsat fint innan hon började "hjälpa till". Att plocka ur varenda bok ur bokhyllan var hennes variant av att städa. Vi var inte helt överens.
 

Hon var inte på världens bästa humör och jag kände att min förkylning gjorde mitt tålamod sämre.
Lyckades i alla fall damma och dammsuga lägenheten och plocka undan.
Hade tänkt gå iväg på en powerwalk under dagen men orken fanns inte och smurfan var inte på humör för att sova. Jag höll på att somna i soffan när hon gav upp upp sina försök att sova. Så det var bara att resa sig och ta hand om en övertrött smurfa.
När sambon kom hem från Örebro var jag helt slut mentalt, preppade middagen innan jag gav mig ut och gick en promenad. Det var precis vad huvudet behövde.
Vi lade smurfan när jag kom hem och sedan åt vi middag. 
Kollade på tv innan vi lade oss.
 
 
På söndag morgon så klev upp och åt frukost, fixade iordning oss och sambon preppade middagen.
Syrran med familj kom vid halv tolv ungefär och sedan åkte vi ner på stan.
Vi jagade efter något lunchställe vilket inte var helt lätt då det var smockfullt överallt.
Hittade plats till slut på en pub i stan. Tog en biffsallad som var ok men inte mer. Väldigt mycket ruccola som tog över en hel del och väldigt mycket balsamico.
Efter vi ätit klart gick vi upp till carolinabacken för att se mösspåtagningen vid carolina rediviva.
 
 

Rektor med sällskap ställer sig på balkongen och höjer sina studentmössor exakt kl 15 på sista april.
Sedan sjöng OD in våren med olika vårsånger. Mäktigt!
 
 
 
Alltid galet mycket folk i Uppsala på sista april..tusentals människor rör sig i stan
 
 
 
Gick tillbaka ner på stan och handlade innan vi åkte hem.Det var tvärfullt på bussen. 
Sambon började med maten lite smått när vi kom hem och ungarna lekte för glatta livet.
Strax efter kl sex kom våra vänner och ungarna fick äta middag.
Vår mat var klar lagom tills barnen skulle lägga sig och det tar en bra stund med två treåringar. Efter mycket om och men så kom de i säng men de somnade inte förrän rätt sent. Det var mycket prat och fnitter inne från smurfans rum kan jag säga.
Vi åt kyckling med potatisgratäng och sallad till middag och jag gjorde en gluten- och laktosfri rabarberpaj till efterrätt. Då min syster hade ont i ryggen så lade hon sig i vardagsrummet och såg på film medans vi andra satt i köket och spelade spel. Blev sent men vi hade mycket trevligt.
Vi kom nog inte i säng förrän närmare halv ett.
 
Kvart i sju på måndag morgon kom det in en smurfa till oss och sa godmorgon. Sedan var det mer eller mindre full fart efter det.
Vi åt frukost och gjorde iordning barnen efter mycket om och men. De var inte så medgörliga just denna dagen men gissningsvis så var det väldigt trötta också.
Vi var ute en sväng på gården innan lunch och lekte med barnen. De gungade och blåste såpbubblor.
 

Försökte få smurfan att cykla på sin cykel men hon ville inte alls trampa sig framåt. Stor frustration hos både henne och oss.
Barnen fick lunch när vi kom in. Jag fixade rosa pasta med köttbullar enligt önskemål.
Min svåger och sambon åkte till affären för att panta alla våra kassar med pant samt inhandla någon form av lunch till oss vuxna.
Ingen utav barnen sov middag denna dagen vilket hade behövts. Det var full fart hela tiden! 
När sambon och svåger kom tillbaka så åt vi lunch och sedan började syster med familj att packa ihop för att åka hem.
När de åkt så bytte jag om och gav mig ut på en långpromenad. Blev åtta km och det var riktigt skönt att gå ut och röra på sig.
Blivit allt för lite av den varan den senaste veckan.
I kalendern hade jag skrivit in att jag skulle springa en mil denna dagen. Med tanke på min förkylning så verkar det flyttas fram ordentligt. Jag hoppas kunna få in ett sådant pass till innan blodomloppet den 18:e maj.

Börjar känna mig stressad över att ha drabbats av både problem med knäet samt förkylning så tätt inpå. Man tappar så sjukt mycket kondition när man är sjuk.
Smurfan sov när jag kom hem så jag gick ut på balkongen och satte mig i solen. Riktigt härligt väder hela dagen.
När vi väckt smurfan så satt vi i soffan en stund innan jag gick och duschade. Sambon började göra smurfans mat och jag började med vår mat. 
Det var dags för smurfan att sova efter vi ätit och efter hon lagt sig så gjorde jag iordning matlådan till jobbet.
Vi tittade på film innan vi lade oss. Blev jordgubbar med glass till efterrätt för min del..riktigt gott.
 
Idag ska jag ta mig iväg till gymmet igen och det var ett bra tag sedan jag var där. Jag känner i kroppen att den behöver styrketräna för att orka springa och jag behöver träna upp konditionen utan att belasta knäna för mycket.
 
Har varit lite bitter och grinig ett par dagar trots fint väder. Det är på grund av vädret som jag varit lite tvär.
Har varit världens bästa löparväder ute och själv har man fått hålla sig lugn och max ta promenader pga av den nedra förkylningen. Fjärde förkylningen iår!
Tror sambon är lite trött på att lyssna på mitt tjat om löpning också så det är nog så att jag får hitta utlopp för det någon annanstans.
 
Slarvat en hel del i helgen och med tanke på bristen på träning så bäddar inte det för en lysande invägning denna veckan. Ska göra vad jag kan för att skadan ska bli så liten som möjligt.
 
Imorgon är jag föräldraledig och då ska jag och smurfan till öppna förskolan för fotografering..vilket vi brukar göra på våren.
Tanken är att kunna ta sig ut på  ett löppass imorgon men vi får väl se hur det känns. Kanske bara blir en kort runda. Fast det är ju bättre än inget.
 
På lördag ska smurfan och jag på kalas medans sambon jobbar och på söndag hade jag tänkt att vi skulle baka inför smurfans kalas.
 
Blir nog en bra vecka i alla fall, speciellt om vädret håller i sig.
 
 
 
 
 

Kommentera här: